Direct naar artikelinhoud
OnderwijsEindtermen

Experts die meewerkten aan eindtermen secundair luiden alarmbel: ‘Dit is geen faire manier van werken’

Archiefbeeld.Beeld Eric de Mildt

Experts die mee hebben gesleuteld aan de eindtermen voor het secundair onderwijs luiden in een open brief in De Morgen de alarmbel over hoe die eindtermen vakkundig ‘uitgedund’ werden ‘in de achterkamertjes’. ‘Als enige Europees land zullen onze leerlingen niets meer over de cirkel leren op school. Dat is nu gewoon geschrapt.’

en

De saga van de nieuwe eindtermen zorgt al een hele tijd voor wrevel. Eindtermen zijn minimumdoelen die leerlingen moeten halen en vormen ook de basis voor de uitwerking van leerplannen. Tijdens de vorige legislatuur is beslist om de eindtermen te evalueren en te vernieuwen. De eerste graad van het secundair werkt sinds dit schooljaar al met nieuwe eindtermen. Die voor de tweede en derde graad moeten dus tegen het schooljaar 2021-2022 aangepast zijn.

Maar dan moet iedereen er eerst uitgeraken wat die precies moeten inhouden. Nochtans zag het er aanvankelijk goed uit. In januari hadden vertegenwoordigers van koepels, leerkrachten en experts een akkoord bereikt, na twee jaar werken in allerhande commissies. Maar de nieuwe eindtermen stootten op hevig protest van vooral directeuren uit bso- en tso-scholen. Volgens hen waren ze volledig geschreven voor het niveau van het aso en zo goed als onhaalbaar voor hun leerlingen.

Een kritiek waar Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, wel oor naar had. Volgens hem lag de lat voor die leerlingen inderdaad te hoog en bestond het risico dat heel wat bso- en tso-leerlingen de school zouden verlaten zonder diploma. Dat schreef hij onder andere in zijn boek Het Evangelie volgens Lieven Boeve.

Not amused

De koepels en het kabinet schaafden de afgelopen maanden verder aan de eindtermen. Die versie ligt nu voor bij de Vlaamse regering. Maar de experts die de oorspronkelijke versie gemaakt hebben, zijn not amused. Ze zeggen het niet te nemen dat er achter hun rug in de achterkamertjes van het kabinet-Weyts onderhandeld is om de eindtermen wat te ‘verdunnen’. “Het gaat om een versie die hier en daar grondig gewijzigd en afgezwakt is”, zegt Filip Moons van de Vlaamse vereniging voor wiskundeleraars. “Om een voorbeeld te geven uit mijn eigen vakgebied. Alles over de cirkel is uit het curriculum geschrapt. Als enige Europees land zullen onze leerlingen daar niets meer over leren. En programmeren bijvoorbeeld wordt alleen nog maar aangeboden aan de sterkste leerlingen, terwijl iedereen daar notie van zou moeten hebben.”

Volgens de experts was de zogenaamde helikoptercommissie, een door minister Weyts inderhaast samengestelde en vrij beperkte groep experts die zich over de nieuwe versie moest buigen, nochtans kritisch. Maar het kabinet is ook die commissie niet gevolgd. “Dit is geen faire manier van werken”, menen de experts, die het niet nemen dat zij deze keer buitenspel gezet zijn. “Het schaadt de kwaliteit van het toekomstig onderwijs. We vragen dan ook dat de Vlaamse regering deze manier van werken terugschroeft.”

Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) vindt het “onbegrijpelijk”. “Op deze manier dreigen de nieuwe eindtermen alle logica te verliezen, maar ook hun beste ambassadeurs.” Volgens haar wordt de lat op heel wat vlakken lager gelegd. “Het gaat over sleutelcompetenties zoals burgerschap en diversiteit in BSO/TSO, maar ook over kennis van wiskunde of literatuur of projectmatig werken in de STEM-richtingen. Dit onder het mom van ‘haalbaarheid’ maar het zijn net de koepels die dan meestal nog heel wat extra’s opleggen aan de leerkrachten.”