Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Hoog spel om Lufthansa houdt Brussels Airlines in spanning

Een assagier bekijkt het bord met geannuleerde vluchten op Brussels Airport.Beeld Tim Dirven

Vandaag stemmen de aandeelhouders van Lufthansa over het reddingsplan tussen de Duitse regering en de luchtvaartgroep. De uitkomst is van levensbelang voor dochterbedrijf Brussels Airlines, dat inmiddels zijn sociaal akkoord rond heeft. 

Alvast de vakbonden en directie van Brussels Airlines hebben hun deel van het werk gedaan. Een van de voorwaarden voor een steunpakket van de overheid om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden was het afsluiten van een sociaal akkoord. Gisterenavond is er een voorakkoord bereikt. Dat bevat afspraken over een sociaal plan bij de afslanking, een nieuwe verloningsstructuur voor wie blijft, en een aanpassing van de uurroosters van het vliegend personeel, dat meer flexibiliteit inhoudt. 

Hoeveel ontslagen er uiteindelijk zullen vallen, is nog niet duidelijk. De luchtvaartmaatschappij kondigde aan tot duizend banen te willen schrappen, bijna een kwart van het personeelsbestand. Het protocolakkoord en de collectieve arbeidsovereenkomsten zullen vrijdag aan het personeel worden voorgesteld, tijdens een bijzondere ondernemingsraad. 

“We hebben heel intensief onderhandeld en ik denk dat we toch tevreden mogen zijn over het resultaat”, zegt Filip Lemberechts (ACLVB). De vakbonden hebben sterk ingezet op een regeling voor vrijwillig vertrek. Nogal wat personeelsleden zouden bereid zijn het bedrijf vrijwillig te verlaten. Uitsluitsel over het aantal vertrekkers zal pas over enkele weken duidelijk zijn. Hoeveel naakte ontslagen dan nog zullen volgen, is daarvan afhankelijk. Een getal van 300 circuleert in de wandelgangen. Paul Buekenhout (ACV Puls): “We namen onze verantwoordelijkheid, nu is het aan de regering en aan Lufthansa. Het plan staat of valt immers met de financiering ervan.”

En dat is nog een heikele klip om te nemen. De algemene vergadering van Lufthansa vandaag is daarbij de belangrijkste dominosteen in het hele verhaal. De Belgische regering houdt een steun van zowat 300 miljoen euro achter de hand. Een sociaal akkoord was daarbij een van de voorwaarden. “De federale overheid is bereid om de nodige inspanningen te leveren”, bevestigt minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld). “Daarbij is een zekere en correcte uitvoering van een realistisch en toekomstgericht businessplan van belang”, zegt De Croo die het sociaal akkoord verwelkomt. 

Maar vooraleer groen licht wordt gegeven moet eerst ook een akkoord worden bereikt met de Duitse moedermaatschappij Lufthansa. De regering wil niets beslissen zonder harde garanties over jobs en een toekomstperspectief. “Hopelijk kunnen de volgende dagen, na goedkeuring van het Duitse reddingsplan, ook de onderhandelingen over federale steun aan Brussels Airlines in een beslissende fase komen”, zegt De Croo.

‘Geen Plan B’

Lufthansa zit zelf in de knoop met haar eigen reddingsplan, waarover vandaag gestemd moet worden. Als het staatssteunpakket, ter waarde van zowat 9 miljard euro inclusief de toetreding van de federale overheid, geen goedkeuring krijgt van de algemene vergadering, dan is de crisis niet te overzien. Dan moet Lufthansa bescherming vragen tegen zijn schuldeisers, en dreigt zelfs een faillissement. De grootste private aandeelhouder Heinz Hermann Thiele, die 15,5 procent van de aandelen heeft, ligt dwars omdat bij het reddingsplan zijn aandeel flink zou verwateren. Hij speelt het spel hard, maar het is koffiedik kijken of hij voldoende tegengewicht kan vormen om het plan alsnog te kelderen.

“Als er geen groen licht komt voor het reddingsplan, dan betekent dit niet meteen het faillissement van Lufthansa”, sust Wencke Lemmens-Pireaux, woordvoerster van Brussels Airlines. “De vluchten bij Brussels Airlines gaan ook gewoon door.” Over de cashpositie bij de luchtvaartmaatschappij zegt de woordvoerster dat er geen direct gevaar is dat Brussels Airlines zonder geld valt. “We vliegen momenteel op 10 procent van de capaciteit, en onze aanpak zorgt ervoor dat we cashpositief vliegen.” 

Er zijn weer inkomsten, met andere woorden. Maar de druk blijft hoog. En als Lufthansa in de problemen komt, dan valt de hulplijn uit Duitsland weg. “Een plan B? Daar gaan we niet van uit”, klinkt het bij Brussels Airlines.