© 2012 Houston Chronicle

Lufthansa zegt eindelijk ja tegen het reddingsplan van de Duitse staat 

De aandeelhouders van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa hebben lang dwars gelegen. Maar nu hebben ze toch ingestemd met een reddingsplan. De Duitse staat wordt mede-eigenaar. Eerder al hadden directie en de vakbonden bij de Duitse luchtvaargroep Lufthansa een akkoord bereikt over een pakket besparingsmaatregelen. De redding is ook belangrijk voor Brussels Airlines, omdat de Belgische maatschappij een dochter is van Lufthansa. 

De cruciale aandeelhoudersvergadering bij Lufthansa heeft het reddingsplan van 9 miljard van de Duitse regering aanvaard. De Duitse overheid pompt zes miljard in Lufthansa. Ze betaalt driehonderd miljoen euro voor 20 procent van de aandelen. Er komt daarnaast ook een lening van drie miljard, die moet worden terugbetaald. 

Lufthansa lijdt zwaar verlies door de coronacrisis. De directie wou nog voor de aandeelhoudersvergadering een akkoord sluiten met de vakbonden over maatregelen om de kosten te drukken. Nu is er dus een akkoord met de vakbond van het cabinepersoneel. Lonen worden bevroren, vlieguren ingekort (en dus minder betaald), er zijn afspraken rond onbetaald verlof, vrijwillig vertrek en vervroegd pensioen.

Ons engagement is beperkt in de tijd, in betere tijden verkopen we ons aandeel  

Duits minister van financiën Olaf Scholz

De aandeelhouders van Lufthansa hebben lang dwars gelegen. Ze konden niet akkoord gaan met de voorwaarden. Zo zal Lufthansa pas winst mogen uitkeren aan de aandeelhouders, wanneer alle schulden weer zijn terugbetaald. Maar vandaag hebben de aandeelhouders met een meerderheid van 98 procent ingestemd met de staatssteun. Dat was ook nodig, omdat Lufthansa anders snel failliet zou zijn gegaan. De redding is ook belangrijk voor Brussels Airlines. De Belgische maatschappij is een dochter van Lufthansa. 

Meest gelezen