Direct naar artikelinhoud
EconomieLuchtvaart

Brussels Airlines mag hopen: Lufthansa krijgt groen licht voor steunpakket

Toestellen van Lufthansa op de luchthaven Berlin-Schönefeld.Beeld REUTERS

Op de algemene vergadering keurden de aandeelhouders van Lufthansa het reddingsplan goed. Ook Europa gaf zijn fiat. Nu kunnen de onderhandelingen voor dochter Brussels Airlines ook afgerond worden. 

Na dagen van spanning is de kogel door de kerk. Met 98 procent keurde de algemene vergadering bij Lufthansa het reddingsplan goed. De grootste private aandeelhouder, de Duitse miljardair Heinz Hermann Thiele, slikte zijn eerdere kritiek in en gaf ook zijn fiat. Aan de vooravond van de stemming kwam het al tot een akkoord tussen de vakbonden en de directie voor dat herstructureringsplan. Lonen worden bevroren, de effectieve vlieguren worden ingekort, er zijn voorts afspraken rond onbetaald verlof, vrijwillig vertrek en vervroegd pensioen. Het hele plan moet een besparing van ruim een half miljard euro opleveren.

Ook een andere klip werd genomen: de Europese Commissie heeft formeel groen licht gegeven aan het reddingsplan. Dat Berlijn in ruil voor het steunpakket van 6 miljard euro een belang van 20 procent neemt in de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, is niet in strijd met de staatssteunregels, deelt de Commissie mee. De Duitse regering en de Commissie raakten het eerder al eens over enkele cruciale punten bij de onderhandelingen over een reddingsplan voor Lufthansa. De overheid zal ook garant staan voor een lening van 3 miljard euro, maar daarover velt de Commissie een apart oordeel.

Daarmee zijn alle obstakels uit de weg geruimd om ook bij Brussels Airlines tot een akkoord te komen. De Belgische regering kan nu om de tafel met Lufthansa om tot een akkoord te komen voor een reddingsplan van zowat 300 miljoen euro. Minister van Financiën Alexander De Croo (Open vld) eist wel in ruil voor de steun verregaande engagementen van Lufthansa voor zijn Belgische dochter.