© BELGA

Anderlecht stelt nieuwe truitjes voor, met Candriam en DVV als twee nieuwe partners: “Op zoek naar de successen van vroeger”

RSC Anderlecht heeft vrijdag met Candriam, een wereldwijde multispecialist in vermogensbeheer, en DVV Verzekeringen twee nieuwe partners voorgesteld. Beide bedrijven verbonden zich voor vier seizoenen aan Anderlecht. Een contract dat 4 à 5 miljoen per jaar oplevert. Voor het eerst in de clubgeschiedenis kiest de club voor een samenwerking met twee hoofdsponsors op gelijkwaardige wijze. CEO Karel Van Eetvelt maakte het nieuws bekend op een persconferentie. “De samenwerking begint vanaf vandaag”, legde Van Eetvelt uit. “Samen met onze partners gaan we op zoek naar de successen van vroeger.”

Vincent Van Genechten, Jürgen Geril

“Anderlecht wil altijd de beste zijn en met behulp van Candriam en DVV willen we onze geschiedenis alle eer aandoen en opnieuw aan de top van het Belgisch voetbal komen”, begon Van Eetvelt. “Het zijn twee sterke bedrijven met een goede reputatie en de juiste waarden en normen. Ik heb heel veel vertrouwen in onze samenwerking.” Van Eetvelt gaf nog mee dat de twee partnerschappen Anderlecht in totaal tussen de vier en vijf miljoen euro opbrengen. De gesprekken liepen al sinds vorig jaar, onder voorzitter Marc Coucke. Het akkoord was al bezegeld voor de coronacrisis.

DVV wordt de shirtsponsor op de thuisshirts, in traditioneel paars. Candriam siert de uitshirts, die wit zijn. De truitjes zijn ecologisch duurzaam en honderd procent recycleerbaar.

© Photo News

Juiste pad

“We zijn op het einde van het afgelopen seizoen al sterk geëindigd”, vervolgde de CEO. “Het was een jaar van investeringen, maar we zitten op het juiste pad. Volgend seizoen willen we weer Europees voetbal halen. We willen in de toekomst blijven staan voor technisch onderlegd, aanvallend voetbal met jongens die we zelf opleiden. Dat zit in ons DNA. Het is dan ook geen toeval dat we de voorbije weken enkele jongeren langere contracten hebben gegeven. We stellen alles in het werk om de jongens die hier gevormd zijn zolang mogelijk aan de club te binden.”

Op transfergebied mogen de supporters zich aan enkele nieuwkomers verwachten. “Maar spectaculaire bedragen gaan we niet uitgeven”, was Van Eetvelt duidelijk. “We hebben al heel veel goede spelers. Onze belangrijkste investering wordt onze talentvolle jongeren aan boord houden.”

“Om het voetbal te kunnen spelen dat we willen, is er in coronatijd ook fors geïnvesteerd in ons hoofdveld en onze oefenvelden. Die gaan volgend seizoen op Premier League-niveau zijn. Dat kan voor de spelers geen excuus meer zijn. Die investering hebben we gedaan op vraag van Vincent Kompany. Hij wilde opnieuw spelen op een veld zoals hij dat gewoon is bij Manchester City. We hebben het systeem van clubs als City en Tottenham gekopieerd.”

Van Eetvelt gaf ook nog mee verder te investeren in het vrouwenteam van Anderlecht, dat de voorbije drie seizoenen kampioen werd. “We willen meer promotie maken voor het vrouwenvoetbal en jonge meisjes laten kiezen voor ons project.”

© Photo News

Over de discussies binnen de Pro League wilde de CEO weinig commentaar geven. “Wij wachten af”, zei hij. “En we passen ons aan aan de beslissingen die zullen genomen worden. Momenteel is er nog te veel ‘als’ en ‘indien’ in veel dossiers. Voor mij zijn de zaken eigenlijk vrij duidelijk. Als de Mededingingsautoriteit de beslissing neemt die iedereen verwacht, zullen we onze beslissingen van vorige maand moeten terugdraaien. Een dertigste speeldag nog afwerken lijkt mij nu praktisch heel moeilijk. Wat het format betreft, blijven wij wel voorstander van play-offs, ook met achttien clubs. Een voorstel zoals de play-offs in klein formaat, met vier clubs, verdient volgens mij een kans.”

De kritiek op Pro League-voorzitter Peter Croonen vond Van Eetvelt tot slot erg ongepast. “Hij levert, wat mij betreft, uitstekend werk. Maar het klopt wel dat binnen de Pro League te vaak de belangen van de eigen clubs overheersen.”

MEER OVER Jupiler Pro League

Aangeboden door onze partners

MEER OVER VOETBAL