ING groepeert al uw abonnementen in één app

De Belgische divisie van de bank ING lanceert een abonnementenmanager in de haar app, in samenwerking met het Zweedse fintechbedrijf Minna. ING is de eerste Belgische bank die zo’n dienst lanceert.

De app biedt een overzicht van al uw actieve en slapende abonnementen. ‘Uit een rondvraag blijkt namelijk dat vier op de tien Belgen denken dat ze maar twee of drie abonnementen hebben, terwijl dat in realiteit veel meer is’, klinkt het in een persbericht. Per maand zouden we gemiddeld 200 tot 500 euro spenderen aan abonnementen voor bijvoorbeeld Netflix, fitness, Spotify, internet en telefoon.

Om door de bomen het bos te zien in die wildgroei aan abonnementen, lanceerde ING dus de nieuwe dienst. Via de app kunt u uw abonnementen beheren, verbeteren of stopzetten. U kunt ook makkelijk prijzen vergelijken voor internet- en telefoonabonnementen. De bank maakt zich sterk dat ING-klanten zo tot 15 miljoen euro kunnen besparen in vier jaar tijd. ‘Het zit in het DNA van onze bank om mensen bewust te maken van waar hun geld naartoe gaat’, zegt woordvoerster Safia Yachou.

De bank haalt alle data over abonnementen uit uw rekeninginformatie, maar u moet daar wel eerst akkoord mee gaan. De dienst is beschikbaar vanaf het najaar voor ING-klanten.

Alles in één

ING werkte voor de ontwikkeling van de dienst samen met Minna, een Zweeds fintechbedrijf dat bestaat sinds 2016. Het ondersteunt banken in de ontwikkeling van nieuwe diensten. De start-up haalde vorig jaar 5,6 miljard euro op bij de betaalverwerker Visa en een aantal Zweedse investeringsgroepen en banken.

Dat ING zijn app uitbreidt met minder puur financiële diensten, is niet zo’n verrassing. Banken zijn al langer bezig met nieuwe verdienmodellen te vinden, naar het voorbeeld van de Chinese alles-in-éénapp WeChat. KBC integreerde al allerlei diensten, van klusjes tot maaltijdcheques en parkeertickets in zijn bankapp. Ook Belfius breidt zijn diensten uit. Onlangs sloot het nog een partnerschap met het vastgoedplatform Immovlan.

ING staat nog minder ver in de integratie van nieuwe diensten, maar geeft wel korting als klanten bij bepaalde winkels iets bestellen via de ING-app. ‘Maar we blijven innoveren en passen ons aan aan de behoeftes van de klant’, zegt Yachou.

Meer