Belgisch bedrijf Audiovalley personaliseert reclame op Franse overheidsradio

Audiovalley, een middelgroot Belgisch bedrijf dat onder andere de audiospeler Winamp in handen heeft, sleept een belangrijke aanbesteding in Frankrijk in de wacht. Zijn platform Targetspot gaat de reclameregie doen voor de Franse overheidsradio.

Targetspot is een tool die reclame op digitale radio en muziekplatformen personaliseert op basis van wie er luistert. ‘Als u bijvoorbeeld een grote fan bent van Abba zult u andere advertenties horen dan wanneer u liever naar Metallica luistert’, zegt woordvoerder Gunther De Backer. Onder andere de streamingdienst Deezer is klant bij Audiovalley.

Met de nieuwe deal mag Targetspot de reclame regelen van de streamingdiensten, podcasts en livestreams van de Franse overheidsradio Radio France en France Médias Monde, nationaal en internationaal. Audiovalley had hiervoor al een contract van drie jaar met Radio France dat nu dus verlengd wordt.

De kostprijs van de deal is nog niet bekend. De uitbetaling zou gebeuren na drie jaar op basis van de resultaten.

Winamp

Audiovalley, dat sinds vorig jaar op de beurs noteert, sloot begin deze maand nog een deal met de Canadese streamingdienst Stingray. Het aandeel schoot prompt 7 procent hoger.

Audiovalley werd in 2007 opgericht, toen nog als Radionomy, door de Brusselaar Alexandre Saboundjian. In 2014 nam het bedrijf de audiospeler Winamp over, die vooral in de jaren 90 furore maakte, in 2018 veranderde het zijn naam in Audiovalley en in 2019 trok het naar de beurs.

Naast Targetspot en Winamp heeft Audiovalley ook nog de ‘digitale radiostudio’ Shoutcast en de muziekbibliotheek Jamendo in zijn bezit. Over heel 2019 boekte de groep een omzet van 22 miljoen euro, 30 procent meer dan een jaar eerder.