KBC snoeit in kantorennetwerk: digitaal bankieren zit in de lift
KBC gaat zijn kantorennetwerk aanpassen aan het feit dat steeds meer klanten (56 procent) enkel nog digitaal bankieren, zo maakt de grootbank vandaag bekend in een persbericht.
In de tweede jaarhelft en begin volgend jaar zullen 37 bankkantoren in Vlaanderen, Duitstalig België en Brussel omgevormd worden tot een automatenkantoor. Daarnaast worden 17 bankkantoren en 22 automatenkantoren gesloten omdat er slechts een beperkt aantal transacties gebeuren. Na de transformatie zullen de klanten van KBC nog terechtkunnen in 531 kantoren, waarvan er 328 bemand zijn. Vandaag zijn er dat 570, waarvan 382 bemand. De betrokken medewerkers zullen elders in het netwerk aan de slag kunnen, of bij KBC Live, aldus de bank.
KBC hanteert al enkele jaren een omnikanaal-distributiemodel “waar het fysieke/bakstenen kantorennet met menselijke interactie een complementaire rol heeft naast het bankieren-op-afstand en de digitale kanalen”, klinkt het. Doordat steeds meer mensen digitaal bankieren, en sinds de coronacrisis enkel nog op afspraak komen, wordt het fysieke netwerk verder afgebouwd.
“De voorbije drie jaar is de digitalisering echt op kruissnelheid gekomen”, zegt de woordvoerster. Enkele cijfers die dat moeten illustreren: meer dan de helft (56 procent) van de KBC-klanten bankiert enkel nog digitaal. Zij zijn nu al de grootste groep en de trend is nog stijgend. De grootste groei van digitale klanten zit in het segment 55-plussers. Meer dan de helft van de 65- tot 80-jarigen bankier digitaal.
“Niet meer te verantwoorden”
KBC beklemtoont dat klanten van wie het vertrouwde bankkantoor verdwijnt, terechtkunnen in een naburig kantoor op een makkelijk bereikbare afstand. Volgens de woordvoerster hanteert men hiervoor het criterium van enkele kilometers, “al hangt het ook af van regio tot regio”. De klant kan ook gebruikmaken van bankieren op afstand, via KBC Live. Dat wordt bemand door honderden medewerkers van wie het overgrote deel uit het kantorennet komt. Maandelijks voeren zij meer dan 100.000 telefoongesprekken en 14.000 chatsessies.
“Een kantoor openhouden waar nog amper mensen over de vloer komen, is niet meer te verantwoorden”, aldus de woordvoerster. “Dat is voor een winkel ook zo.” Bovendien kunnen de klanten sinds de coronapandemie enkel nog op afspraak naar het kantoor. En daarnaast zijn ook de geldafhalingen drastisch gedaald door corona, mensen betalen steeds meer elektronisch.
“Wij geven er de voorkeur aan om eerst de klanten ruimschoots op voorhand op de hoogte te brengen van eventuele wijzigingen, in de loop van de komende maanden”, zegt de woordvoerster van KBC aan onze redactie. De bank publiceert daarom vandaag nog geen lijst met een overzicht van welke kantoren getransformeerd zullen worden.
Ook andere banken
Het Franstalige deel van de KBC Groep, CBC - met 84 kantoren in Wallonië -, is niet betrokken bij de herstructurering. Voor privatebankingklanten en ondernemingen beschikt KBC daarnaast over een apart netwerk van gespecialiseerde kantoren.
KBC is niet de enige Belgische bank die snoeit in zijn kantorennetwerk. BNP Paribas Fortis kondigde vorig jaar aan dat het zijn netwerk verkleint van 678 kantoren naar 411 eind 2021. En ING telde midden vorig jaar nog 640 kantoren, maar wil die tegen eind 2020 verminderen tot 618.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM17
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
-
PREMIUM
Al je geldzaken online regelen wegens corona? Onze expert ziet vooral voordelen
Ook wie tot voor kort nog naar het bankloket ging om een overschrijving te doen of om informatie over de rekening op te vragen, wordt nu gevraagd dat digitaal te doen. Bankkantoren zijn door de coronamaatregelen enkel nog open op afspraak. Waarom niet meteen van de nood een deugd maken en kijken of het niet loont om die digitale ommekeer ook op andere aspecten te maken? Geldexpert Michaël Van Droogenbroeck legt de voordelen naast de nadelen. -
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Een 32-jarige brandweerman uit Maldegem is zaterdag om het leven gekomen bij een verkeersongeval in Damme. Hij reed op z'n motor richting Maldegem, net over de brug met de Damse Vaart kwam het tot een botsing met een auto. Zijn collega’s herinneren hem als een warme, vlotte man: “Hij kwam in oktober 2020 over van zone Merelbeke, maar het voelde meteen alsof hij hier al jaren zat.”Damme, Maldegem -
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Drugsgeweld in Oostende escaleert: politie zoekt verdachte van steekpartij op klaarlichte dag
-
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
-
Sparen
Digitaal bankieren in de lift, maar welk kostenplaatje hangt eraan vast?
De coronacrisis en de quarantainemaatregelen hebben ook onze financiën digitaal gerevolutioneerd. Volgens bankenfederatie Febelfin verdubbelde het aantal contactloze betalingen met kaart op slechts enkele weken tijd, en de bankautomaten werden amper gebruikt. Spaargids.be ging na welke impact die snelle(re) digitalisering heeft op onze bankkosten. -
45
De Stem van Vincent Van Peteghem: “Als overheid moeten we ervoor zorgen dat de spaarrente omhoog gaat”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Vincent Van Peteghem, minister van Financiën voor CD&V, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLodewijk Tekath
Peter De
Fonz Ooms
Cedric Broux
marijke deruyck