Direct naar artikelinhoud
Vier vragenEva Van Driessche

Flair kapt met wonderdiëten en schoonheidsidealen: ‘Slechts 4 procent van onze lezeressen zegt van hun lichaam te houden’

Eva Van Driessche, hoofdredacteur van 'Flair'.Beeld rv

70 procent van de vrouwen voelt zich onzeker op het strand en te dik, één op de twee streeft naar kleinere kledingmaat. Flair deed onderzoek bij 7.801 jonge mensen over hoe ze zichzelf zagen. Die cijfers waren zo confronterend dat het lifestylemedium voortaan foert zegt tegen onrealistische schoonheidsidealen en dieettips. Een goede promostunt, of een gemeend mea culpa? 

Een radicaal andere Flair, wat mogen we ons daarbij voorstellen? Wat kan bijvoorbeeld echt niet meer in de vernieuwde editie? 

“We waren bij Flair al langer in aan het zetten op diversiteit en body positivity. Toen ik als hoofdredactrice begon heb ik bijvoorbeeld artikels over diëten en anticellulitiscrèmes geschrapt. Pas op, dat lijkt een kleintje, maar in de lifestylewereld is dat best een ding. We hebben daar nooit over getoeterd, maar we waren er wel degelijk in stilte mee bezig. Niet voldoende, zo blijkt. Slechts 4 procent van de ondervraagde lezeressen zegt van haar lichaam te houden. De helft heeft al eens gehuild omdat ze zich onzeker voelde over haar uiterlijk, en maar liefst 70 procent voelt zich onzeker op het strand. Die cijfers waren voor een speciale editie rond selflove, maar dienden tegelijkertijd een wake-upcall. Diëten kwamen er al niet meer in, maar nu gaan ook sapjeskuren en dergelijke zaken eruit. Make-overs zullen niet meer zo genoemd worden, maar we geven wel nog stijltips. We willen een positief gevoel promoten en onze lezeressen coachen. Dat kan gaan via een stuk over een sport die je mentale kracht geeft, maar evenzeer over het vrouwelijk orgasme bijvoorbeeld.”

Wat met de ‘My Body and Me’-rubriek, waarbij lezeressen in hun ondergoed punten op hun uiterlijk moeten geven?

“Die werd helemaal omgegooid. Body positivity-fotografe Morgane Gielen zal plaatsnemen achter de lens, en in plaats van punten op tien zullen Morgane en de lezeres in kwestie tips geven over hoe ze van hun lichaam zijn leren gaan houden.” 

Hoor ik daar een mea culpa?

“Kijk, als een groot deel van onze lezeressen aangeeft dat sociale media én de media een rol spelen in hun laag zelfbeeld, dan doen we het niet goed en moeten we beseffen dat we, ondanks inspanningen in het verleden, echt niet ver genoeg zijn durven te gaan. Sowieso heeft de lifestylewereld veel te laat gereageerd op bijvoorbeeld de body positivity-beweging. Daar zijn artikels over verschenen ja, maar wat is er echt structureel veranderd? Wat hebben we concreet bijgedragen opdat jonge, beïnvloedbare meisjes zich beter voelen over zichzelf? Dat is nu onze missie geworden.”

Het gaat niet zo goed met de verkoop van Flair. Is dit niet gewoon een goede promostunt om die weer wat op te krikken?

“Eerlijk gezegd hadden we niet verwacht hiermee de krant te halen. (lacht) Voor alle duidelijkheid: de beslissing om Flair te vernieuwen komt vanuit de redactie, en werd ons niet opgelegd van bovenaf. Want de bladenverkoop daalt inderdaad, zoals overal, maar online stijgen we nog steeds – ons bereik gaat er niet op achteruit. Vanuit marketingstandpunt is het dus niet nodig, en we nemen hier trouwens best een risico mee. Want zet een of ander zogenaamd wonderdieet op de cover en je blad zal nog steeds goed verkopen. Beter zelfs, misschien. Mensen lezen dat jammer genoeg nog altijd. Maar dat zullen ze in ieder geval niet meer bij Flair kunnen doen.”