©  Boumediene Belbachir

Zo ziet uw vakantie aan het Gardameer er deze zomer uit

Sirmione -

Op zonvakantie met een mondmasker. Aan het Gardameer vrezen ze dat veel toeristen het niet zullen zien zitten. Wij testten uit hoe een vakantie aan het meer er deze zomer uitziet.

Sanne Deferme

LEES OOK. Op bezoek in het Italiaanse ziekenhuis waar in maart de gangen bezaaid lagen met patiënten

LEES OOK. Bergamo tijdens de lockdown: Alleen nog maar sirenes, 24 uur per dag

Noord-Italië is niet alleen geliefd omwille van zijn bekende steden, maar kan onder andere met zijn meren ook als zonbestemming jaarlijks heel wat toeristen bekoren. Halverwege tussen Milaan en Venetië ligt het Gardameer, met bijna 370 km² het grootste meer van Italië. De vele campings en schilderachtige hotels te midden van de citroenbomen en met zicht op het water of de bergen zijn ook bij Belgen erg in trek.

“Ik vrees alleen dat de mondmaskers deze zomer veel mensen zullen tegenhouden om naar hier te komen”, vertelt An Beirens uit het Oost-Vlaamse Zele, die bed and breakfast ‘Carpe Diem’ uitbaat in Solferino, een tiental kilometer ten zuiden van de oevers van het Gardameer. Een groot deel van het meer ligt immers in de regio Lombardije, waar mondmaskers nog minstens tot en met 14 juli verplicht zullen zijn. “Maar we hopen dat de overheid daarna zal aankondigen dat het in de buitenlucht niet meer nodig is.”

Toeristen tellen

We brengen samen een bezoek aan Sirmione, een populair schiereiland aan het zuiden van het meer. Vooral ’s zomers komen veel toeristen het autoluwe dorpje bezoeken, en is het er meestal over de koppen lopen. Om het schiereiland te betreden, lopen we door de toegangspoort van het 15de-eeuwse kasteel Rocca Scaligera. Een elektronisch bord herinnert ons eraan dat mondmaskers op het volledige schiereiland verplicht zijn. “In drukke periodes zijn ze van plan om bezoekers te tellen aan het kasteel, zodat het niet te druk wordt”, legt An uit.

In tegenstelling tot de meeste toeristen gaan we niet meteen de gezellige straatjes van Sirmione in, maar slaan we rechtsaf voor een panoramische wandeling langs het water. Hier mag je sinds kort nog maar in één richting wandelen, om te vermijden dat wandelaars elkaar moeten kruisen op het vrij smalle wandelpad. Aan de kustlijn zijn veel vissen te tellen, en zelfs een moedereend waagt zich dankzij de rust met haar jongen op het strand. “Het water is hier nog helderder dan anders!”, roept An enthousiast. Hoewel ze hier al jarenlang toeristen gidst, blijft ze net als wij nog regelmatig staan om foto’s te maken. “Ook ik heb het hier nog niet met zo weinig toeristen gezien. Bellissimo!”

LEES OOK. Milaan ruilt stilaan imago van coronahoofdstad weer voor dat van modehoofdstad

(Zonne)baden

Onderweg komen we enkele Italianen tegen die genieten van het warme water bij een van de natuurlijke zwavelbronnen. Mondmaskers dragen ze niet, al zijn wij vanwege de zwavelgeur voor een keer net heel erg blij met dat van ons. Hier en daar liggen ook mensen te zonnen op de vele kiezelstrandjes aan het water. Opnieuw zijn mondmaskers in geen velden of wegen te bekennen. Niemand zit immers te wachten op een witte afdruk op zijn gezicht. “Er gelden verder geen specifieke regels op de publieke stranden”, zegt An. “Maar de politie houdt het wel in de gaten. Als het te druk wordt, grijpen ze in.”

Om het schiereiland te betreden, lopen we door de toegangspoort van het 15de-eeuwse kasteel Rocca Scaligera. ©  Boumediene Belbachir

Helemaal anders gaat het eraan toe op het privéstrandje Lido delle Bionde. Wie daar wil genieten van een Aperol Spritz aan het helderblauwe water, moet verplicht plaatsnemen onder één van de vaststaande parasols. “Per parasol staan er maar twee ligbedden, en we hebben de helft van onze parasols weggehaald om voldoende afstand te garanderen”, zegt Maurizio Treccani, die in de bijhorende bar werkt. “Onder de parasol is het masker niet verplicht. Ons personeel draagt er wel, en ondergaat ook elke dag een temperatuurcontrole. Bij de toeristen meten we die niet, dat is onbegonnen werk.”

Mascherina

Wanneer we even verderop de Grotte di Catullo, restanten van een Romeinse villa, willen bezoeken, wordt onze temperatuur wel gemeten. Bovendien moeten we ons bezoek ten laatste tien minuten op voorhand online reserveren. Bij de trap in het midden van het park is handgel voorzien, zodat iedereen veilig de leuning kan vastnemen. Wederom is het dragen van een mascherina verplicht. Maar de toezichthoudster vertrouwt ons toe dat we het op rustige plekken best even naar beneden mogen doen. En dat is welkom, want na een halve dag kuieren in temperaturen tegen de 30 graden aan, begint het mondmasker toch wel wat benauwd aan te voelen.

Op de panoramische wandeling langs het water mag je sinds kort nog maar in één richting wandelen, om te vermijden dat wandelaars elkaar moeten kruisen op het vrij smalle wandelpad. ©  Boumediene Belbachir

Wanneer we opnieuw de gezellige straatjes van Sirmione induiken, komen we Jessica Vanzeer (30) en Kurt Appeltans (30) uit Wellen tegen. Samen met hun zoontjes van twee en vijf logeren ze met hun caravan op een camping aan het Gardameer. “Van zodra de grenzen open gingen, zijn we gekomen. Normaal was onze vakantie al een week eerder begonnen”, zegt Jessica. “Kurt kon zijn verlof niet meer verplaatsen, en de kinderen keken er ook erg naar uit. Schrik hebben we niet. Thuis kunnen we evenzeer ziek worden. Bovendien is het hier enorm rustig. We merken ook dat ze ons hier heel dankbaar zijn dat we gekomen zijn.”

Vijf sterren

“Eigenlijk krijgt elke toerist hier deze zomer een vijfsterrenbehandeling”, zegt Fabio Barelli, uitbater van Hotel Catullo en voorzitter van de vereniging van hotels in Sirmione. “Om voldoende afstand te kunnen houden, hebben we maar de helft van de kamers in gebruik. ’s Ochtends voorzien we geen ontbijtbuffet meer, maar gasten kunnen in de plaats ontbijten op hun eigen balkon, in de tuin of op het dakterras.” Barelli vermoedt dat het minstens tot half juli erg rustig zal zijn in de hotels. “De boekingen lopen momenteel niet goed. Het zijn vooral Italianen die voor een weekend naar hier komen. De laatste jaren hadden we hier veel Engelse toeristen, en die zullen er deze zomer heel weinig zijn. Maar het goede nieuws is dat iedereen volop aan het boeken is voor 2021.”

©  Boumediene Belbachir

Ook An merkt in haar B&B de gevolgen van de coronacrisis, en ze was dan ook dolenthousiast toen we haar vroegen of we een nachtje bij haar konden reserveren. “Wil je alsjeblieft ook schrijven dat je je hier veiliger voelt dan in België?”, vraagt ze ons. “Lombardije heeft de stempel van zwaarst getroffen regio gekregen, en daar geraken we maar moeilijk van af.” Ook zij heeft de nodige maatregelen getroffen om de veiligheid van haar gasten te garanderen. Zo wordt de kamersleutel na elke gast opnieuw ontsmet, en werd de afstandsbediening van de televisie in een plastic zakje gestopt. “Ik heb bovendien ook alle overbodige decoratie weggehaald, net zoals de vele foldertjes die ik had over het Gardameer.”

Tips

Voor wie van plan is om deze zomer naar de streek op vakantie te gaan, heeft An tot slot nog enkele tips. “Het Gardameer ligt in drie verschillende regio’s: Lombardije, Veneto en Trentino-Zuid-Tirol. In elke regio zijn de regels anders, en ze veranderen bovendien voortdurend. Je kan dus best op voorhand even informeren bij de eigenaar van je hotel, B&B of camping naar de geldende maatregelen. Check ook zeker de openingsuren van musea en andere bezienswaardigheden. Door het kleine aantal bezoekers zijn ze soms maar halve dagen geopend.”

Een stukje Limburg aan het Gardameer

©  Boumediene Belbachir

Onderaan de westelijke oever van het Gardameer ligt Manerba del Garda. Het dorpje heeft al sinds 2010 een jumelage met Oudsbergen. “We missen de toeristen hier.”

Om Manerba del Garda per auto te vinden, hoeven we ons alleen maar te oriënteren op de 217 meter hoge Rocca di Manerba, die al van ver aan de kust te zien is. We worden ontvangen in het hotel Residence & Albergo Molino, waar we opgewacht worden door een heus ontvangstcomité. Er wordt ons meteen een glas Aperol Spritz geserveerd, de typische Italiaanse aperitiefdrank. In Manerba zien ze Limburgers dan ook graag komen, zeker sinds ze in 2010 een verzustering aangingen met Oudsbergen. “Het begon allemaal met een lid van de Oudsbergse harmonie die hier een vakantieverblijf heeft”, zegt Paolo Simoni, voormalig burgemeester van het dorpje, dat ruim 5.000 inwoners telt. “In 2012 heeft een delegatie van onze harmonie Limburg bezocht. Om er muziek te spelen, maar ook om de mijnen te bezoeken en natuurlijk om bier te proeven.” (lacht)

Vandaag hebben beide gemeenten nog steeds wekelijks contact met elkaar. “Ook tijdens de coronacrisis heb ik Lode (Ceyssens, burgemeester van Oudsbergen, nvdr.) regelmatig gesproken”, zegt Simoni. In Manerba zijn in totaal ongeveer 35 bewoners besmet geraakt met het virus. “Dat is weinig, maar we hebben hier dan ook geen rusthuis. In het hogergelegen Limone, een bekende stad aan het Gardameer, zouden zelfs helemaal geen besmettingen geweest zijn.”

Toch voelen ze ook hier de gevolgen van het hoge aantal besmettingen in de rest van Lombardije. “De wegen en de stranden zijn hier leeg”, zegt Laura Mattia (26), die samen met Noemi Avigo (25) binnen het gemeentebestuur bevoegd is voor toerisme. “Anders zien we in deze periode van het jaar bijna enkel buitenlandse nummerplaten rondrijden, nu amper. De inwoners missen de toeristen echt.” Nochtans gaan ze er in Manerba prat op dat je er veilig op vakantie kan komen. “Ons natuurpark is als het ware een groene long in het gebied, met 114 hectare aan velden, bossen, olijf- en wijngaarden”, zegt Noemi. “Je kan er dus makkelijk afstand bewaren, net zoals op onze stranden.”

Last minute

Het hotel waar we ontvangen worden, heeft nog maar net de deuren terug geopend. “Maar er zijn nog maar weinig reservaties”, zegt beheerder Martina Vinsentin (25). “Gasten wachten de situatie af en boeken dan last minute.” Volgens Martina ziet een vakantie in het hotel er dit jaar grotendeels hetzelfde uit als andere jaren. “Het is zelfs meer relaxed, en je wordt nog meer verwend door het personeel.”