Facebook-boycot bereikt België: autoverdeler D’Ieteren schrapt advertenties op Facebook en Instagram

D’Ieteren, dat in België merken als Volkswagen en Skoda verdeelt, sluit zich als eerste Belgische bedrijf aan bij de zogenaamde #stophateforprofit-beweging. Onder die vlag halen een hele hoop bedrijven hun reclamecampagnes van Facebook en zijn dochterbedrijven.

Daarmee protesteren de adverteerders tegen de ‘hate speech’ op Facebook en Instagram in de vorm van vooral racistische berichten. Onder de bedrijven zitten een hele hoop reuzen als Unilever, Coca-Cola en Ben & Jerry’s. Nu sluit dus ook het eerste Belgische bedrijf zich aan: D’Ieteren.

‘Sociale media zijn absoluut een unieke plaats voor connecties tussen mensen, en zeker tijdens deze lockdown, maar er is nergens in onze samenleving plaats voor racisme, intolerantie, discriminiatie en fake news’, klinkt het in een mededeling. De auto-invoerder roept Facebook op om met adverteerders in gesprek te gaan en samen ‘bij te dragen tot een positieve omgeving’.

Meer dan 160 bedrijven

Hoeveel D’Ieteren exact uitgeeft aan Facebook-advertenties is niet geweten, maar het zal minder ingrijpend zijn dan een gigant als Unilever. Toch ziet Facebook steeds meer bedrijven vertrekken. Het begon met het reismerk The North Face en ondertussen hebben al meer dan 160 bedrijven hun campagnes teruggetrokken. Het zal CEO Mark Zuckerberg niet meteen gelukkig maken, gezien Facebook het overgrote deel van zijn inkomsten uit advertenties haalt.

Facebook liet al weten dat het zich ‘nog meer gaat inzetten om haatberichten van het platform te verwijderen’. Maar of de boycot op lange termijn echt iets gaat veranderen bij het sociale medium, valt te betwijfelen.

Meer