Direct naar artikelinhoud
InterviewHajo Beeckman

Fiets krijgt ruimte in VRT-verkeersnieuws: ‘Alle ideeën zijn welkom’

Verkeersexpert Hajo Beeckman: ‘De fiets eist zijn plaats op in de mobiliteitsshift, daarom denken we daar over na.’Beeld Photo News

Straks zullen niet alleen ongevallen en files op de snelwegen, maar ook omgewaaide bomen op fietsroutes het verkeersbulletin van de VRT-radio halen. Want de fiets wint almaar aan belang in de mobiliteitsshift. Verkeersanker Hajo Beeckman legt uit waarom de VRT dit doet.

U lanceerde via Twitter een oproep naar ideeën hoe de fiets een plaats kan krijgen in het verkeersbulletin. Waarom?

“Sowieso voeren we om de drie jaar een onderzoek bij onze studiedienst naar het gebruik van het verkeersbulletin. Zijn we nog relevant in deze tijden van apps bijvoorbeeld. Daaruit blijkt dat het gros van de weggebruikers zowel gebruikmaakt van verkeersapps als van het radiobulletin. Dat gaat nog steeds om percentages van 75 tot 80 procent. We blijven dus relevant, al zien we wel een verschil bij de leeftijdscategorieën. Jongeren gebruiken frequenter apps. Tegelijk zien we een grote shift in onze mobiliteit, waarbij de fiets een steeds grotere rol inneemt. Van daaruit vloeit dan het idee of en hoe we dit moeten meenemen.”

Kreeg u al veel reacties?

“Ja, toch wel. Het verbaast me ook niet. De fiets is aan een steile opmars bezig in het woon-werkverkeer. De e-bikes vliegen over de toonbank, en ook de fietssnelwegen winnen steeds meer terrein. We hebben nu in ons bulletin info over het openbaar vervoer, onderbrekingen bij De Lijn, of werken aan het traject bij de NMBS bijvoorbeeld. Als ook de fiets zijn plaats opeist in onze mobiliteit is het logisch dat we daar over nadenken.”

Hoe wil u dat precies aanpakken?

“Dat is de vraag natuurlijk, vandaar ook dat ik via Twitter om suggesties vraag. Verschillende partijen, bedrijven of bijvoorbeeld de Fietsersbond hebben al gereageerd. Er is blijkbaar een vrij grote fietserscommunity. Er is ook zoiets als een fietsrouteplanner, daarop komen al berichten dat een bepaalde route afgesloten is voor werken bijvoorbeeld. Maar als een wolkbreuk een fietspad blank zet, waardoor het ontoegankelijk is, of er is een boom omvergewaaid, dan ontbreekt het nu aan dergelijke actuele verkeersinfo. En mag je als fietser omdraaien. Het grote verschil met de traditionele verkeersinfo is dat je in de wagen via de radio actuele fileberichten krijgt. Op de fiets is dat al iets moeilijker. Akkoord, veel fietsers rijden met oortjes en muziek, maar het moet toch veilig blijven. De technologie is er anderzijds wel, denk maar aan een app als Waze. Je zou kunnen nadenken over een soort systeem waarbij correspondenten actuele info doorgeven aan een platform. Belangrijke info kan dan doorsijpelen naar het radiobulletin. Al wie ideeën heeft, laat maar komen.”

Hoe vermijd je dat het verkeersbulletin straks een halfuur duurt?

“Juist, het mag niet te detaillistisch worden, en het bulletin mag niet te lang duren. Momenteel doet dat probleem zich niet voor. Ik schat dat we momenteel nog altijd maar aan de helft van de klassieke spitsfiles zitten in vergelijking met pre-coronatijden. De vraag is of we ooit terug gaan naar files van 250-300 kilometer. Mijn hypothese is dat dit niet snel terugkomt. Mensen denken bewuster na over de rol van de auto in hun verplaatsingen. Nu duurt een bulletin tussen de 40 seconden tot maximaal anderhalve minuut. Het mag zeker niet meer worden.”