ACV-Transcom waarschuwt voor nieuwe sociale conflicten op Brussels Airport door “Swissport-kuren” en “moderne slavernij”
Als de twee bagageafhandelaars op Brussels Airport - Aviapartner en het Franse Alyzia, dat tijdelijk de plek van het failliete Swissport heeft ingenomen - niet snel het roer omgooien, dreigen er op de luchthaven nieuwe sociale conflicten te ontstaan. Daarvoor waarschuwt vakbond ACV-Transcom.
Sectorverantwoordelijke Kurt Callaerts maakt gewag van "de herinvoering van moderne slavernij". Twee dagen geleden trok ook het ACLVB al aan de alarmbel.
Volgens ACV-Transcom loodste Alyzia ex-topmanagers van Swissport binnen bij Alyzia Belgium. "Zo werden de 'Swissport-kuren' bij Alyzia binnengebracht", zegt Callaerts. "Iedereen weet dat de sociale relaties binnen Swissport (...) niet goed liepen. Totaal gebrek aan respect voor het personeel was het 'normaal'. Ook bij Alyzia sijpelt dus deze mentaliteit binnen.”
De christelijke vakbond is ook niet te spreken over de selectie van personeelsleden voor Alyzia door Randstad. Gekwalificeerd personeel zou afgescheept worden, ten voordele van "vrienden van". De aangeboden contracten zijn bovendien ondermaats, luidt het.
“Moderne slavernij”
Ook bij Aviapartner lopen de zaken niet zoals het hoort, zegt Callaerts. Het bedrijf zou van het faillissement van Swissport geprofiteerd hebben om zijn prijzen op te drijven en zou van de turbulente periode op de luchthaven gebruikmaken om verworvenheden van het personeel "drastisch terug te schroeven". Zo zou het personeel niet meer kunnen kiezen of het overuren wil presteren bij laattijdige vluchten.
"We mogen spreken van het herinvoeren van een moderne slavernij bij deze personeelsleden", vat Callaerts de situatie bij de afhandelaars samen. "Zeker wanneer de activiteiten op de luchthaven terug naar de pre-Covid-periode zullen groeien, zal dit nefast zijn voor de sociale omstandigheden en zal het een kwestie van tijd zijn alvorens de rekker weer springt." ACV-Transcom vraagt respect en goede loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De bevoegde ministers en de sociale partners worden gevraagd "solide oplossingen te zoeken die een win-win zijn voor alle stakeholders: luchthaven, luchtvaartmaatschappijen, personeel én passagiers".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
55.000 klachten en vragen per dag bij Brussels Airlines
-
Frustratie over bedrijf dat Swissport tijdelijk vervangt: “Als dit doorgaat hou ik mijn hart vast”
Bij de ex-werknemers van het failliete Swissport heerst volgens vakbondssecretaris Fouad Bougrine van ACLVB veel frustratie en ongenoegen over de werkwijze van Alyzia, de afhandelaar die in de plaats kwam op Brussels Airport. De recrutering en vergoeding zorgen voor de wrevel. -
PREMIUM
Brussels Airport overschrijdt voor het eerst kaap van 10.000 passagiers sinds corona (maar dat zijn er nog altijd 80.000 minder dan vorig jaar)
Brussels Airport in Zaventem heeft op de eerst dag van de grote vakantie 10.000 passagiers over de vloer gekregen. Een rustige dag vergeleken met andere jaren, al was het wel de eerste keer sinds corona dat de luchthaven de kaap van 10.000 bezoekers haalde. “Vorig jaar was een topjaar met 90.000 passagiers per dag op de luchthaven”, beaamt woordvoerster Nathalie Pierard van de Brussels Airport Company. -
-
1
Bijna een op de twee in beslag genomen namaakproducten was parfum: “Staat het labeltje onderaan scheef, koop het niet”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Spaargids.be
Met welk type spaarrekening betaal je het minste belastingen?
De term valt terloops wel eens, maar niet altijd met de nodige uitleg: gereglementeerde spaarrekeningen. Wat bedoelen we daarmee? Wat is het verschil met een niet-gereglementeerde spaarrekening? En welke voor- en nadelen bieden ze voor jou als consument? Spaargids.be informeert. -
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
-
PREMIUM
Van koetshuis met paardenstal tot landhuis in loftstijl: zo renoveerden Dré en Regina hun woning tot parel van 1,7 miljoen euro
-
PREMIUM
Dankzij deze ‘uitbolscenario’s’ hoef je niet voltijds te blijven werken tot je 67ste. Maar hoe zit het financieel?
Doe je het liever rustiger aan nu je pensioen nadert? Je bent zeker niet alleen. “Het aantal 60-plussers dat voltijds werkt, daalt elk jaar. Die groep kiest voor een landingsbaan of gaat deeltijds werken”, zeggen hr-specialisten Annelies Bries en Ellen Van Grunderbeek (Acerta). Ze leggen uit hoe je zonder al te grote financiële nadelen kan uitbollen tot aan je pensioen: “Een deel van je verloren loon wordt gecompenseerd.” -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick De pauw
Danny janssens
Ronny Biesen
Filiep Lapeire
Benny Deridder