Betty Matthysen

Maldegem wil treinverbinding naar Eeklo, meningen zijn verdeeld: “Overlast voor omwonenden, beter een fietssnelweg of een bus”

De gemeente Maldegem is blij dat er een haalbaarheidsstudie komt om de spoorlijn in Eeklo door te trekken tot in Maldegem. De gemeente hoopt zo op een vlotte treinverbinding tot in Gent. De oppositiepartij Groen is geen voorstander van de treinverbinding en ziet liever een fietssnelweg naar Eeklo. “Een trein zorgt voor overlast bij omwonenden, de fietssnelweg kan ook aansluiten op bestaande fietssnelwegen”, zegt Stefaan Standaert (Groen).

Tot nu is er een treinverbinding tussen Gent en Eeklo, maar daar stopt het. De NMBS en de overheid kijken nu of een doortrekking van de trein mogelijk is tot in Maldegem. Maar dat zorgt voor gemengde reacties.

Vlotter naar Gent

Burgemeester Bart Van Hulle (Open VLD) is opgelucht dat er gekeken wordt voor een treinverbinding tot in Maldegem. “Maldegemenaren nemen nu de auto tot in Aalter om daar de trein te nemen. De busverbindingen naar Aalter zijn niet goed, en dat zal waarschijnlijk ook de komende jaren zo blijven.” Om de Maldegemnaar toch een openbaar vervoersmiddel te geven kijkt de gemeente naar de trein. “Er kan een directe verbinding naar Gent komen. Zo raken Maldegemnaars vlot in Gent, maar komen ook Gentenaars en Eeklonaars tot in Maldegem.”

Een haalbaarheidsstudie wil niet zeggen dat de trein er ook komt, maar burgemeester Van Hulle is al blij dat het project onderzocht wordt. “Als de haalbaarheidsstudie positief is, kan er overlegd worden met de overheid en de NMBS. Dat zal allemaal zeker nog 10 à 15 jaar duren.”

Bestaande spoorlijnen

Een voordeel voor Maldegem is dat er al spoorlijnen liggen naar Eeklo. Vandaag worden de treinsporen gebruikt door het Stoomcentrum waar toeristen met een stoomtrein kunnen rijden. “Het Stoomcentrum mag de sporen nog tot 2034 uitbaten. Maar voor de Maldegemnaar is het belangrijk dat de lijn ook voor persoonlijk verkeer gebruikt wordt”, klinkt het bij burgemeester Van Hulle.

(Lees verder onder de foto)

Stoomcentrum

Het Stoomcentrum zou het jammer vinden als zij moeten wijken voor de nieuwe treinverbinding. “Het museum is er al sinds 1990. Als het spoor gebruikt wordt voor persoonlijk verkeer moeten wij weg want een gedeeld gebruik van de spoorlijn is niet toegelaten”, legt Koen Goossens van het Stoomcentrum uit. “Er komen jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers naar het Stoomcentrum die ook de lokale handel steunen als ze iets blijven eten of drinken.”

Overlast en alternatieven

Volgens het Stoomcentrum zou de treinverbinding ook veel overlast met zich meebrengen: “Als de spoorlijn weer volledig in dienst gaat zal er veel overlast zijn voor omwonenden. Vele overwegen zullen gesloten moeten worden en in de plaats van 2 treinen per weekend zal er een trein om het halfuur rijden.”

Het Stoomcentrum dacht ook al aan enkele alternatieven. “De inwoners van Maldegem zijn vooral op Aalter gericht, daar rijdt om het halfuur een trein richting het binnenland of naar de kust. Je zou vele langer op de trein zitten vanuit Maldegem dan vanuit Aalter. Een alternatief is misschien snelbussen naar Aalter, dat kost ook veel minder geld.”

Plots een trein in je achtertuin is geen cadeau

Stefaan Standaert (Groen)

Liever een fietsweg

Ook de oppositiepartij Groen ziet liever geen treinverbinding op het traject. “Langs de oude spoorlijn liggen heel wat woonwijken, plots een trein in de achtertuin te krijgen, is zeker geen cadeau. Er zouden ook heel wat overwegen moeten sluiten wat ten slechte komt voor de zwakke weggebruiker”, legt gemeenteraadslid Stefaan Standaert uit. “Beter lijkt ons om een fietssnelweg aan te leggen op de oude spoorlijn die aansluit om de fietssnelweg van Eeklo naar Gent.” Volgens Standaert kan de fietssnelweg ook in de andere richting naar Brugge aangelegd worden op de oude spoorwegen.

Ook Groen kijkt naar De Lijn om het openbaar vervoer beter te maken. “Nu zitten mensen 1,5 uur op de bus naar Gent, dat is te lang. Als de bus de N9 volgt, bijvoorbeeld via een gereserveerd middenvak, zal het veel sneller gaan. Ook naar Aalter moet er een betere buslijn komen.”

Meest gelezen