Nieuwe campagne Agentschap Wegen en Verkeer: "Tunnelreflex voor meer veiligheid"

Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert een nieuwe campagne om weggebruikers te vragen voorzichtig te zijn in tunnels. Het wil de weggebruiker een 'tunnelreflex' aankweken en voldoende afstand te houden in tunnels. Elk jaar gebeuren er in de zes belangrijkste Vlaamse tunnels bijna 400 ongevallen en incidenten. Dat gaat van ladingverlies tot zware botsingen. 

In de zes belangrijkste Vlaamse tunnels (Kennedy-, Craeybeckx-, Beveren-, Tijsmans-, Vierarmen- en Liefkenshoektunnel) gebeuren jaarlijks zo’n 200 ongevallen en 180 incidenten. Deze zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid.

“We merken dat bij die ongevallen vooral afstand houden een belangrijke factor is”, zegt Veva Daniels van Wegen en Verkeer. “Mensen zien de file die in een tunnel staat slecht aankomen en als je dan weinig afstand houdt dan zijn kop-staartaanrijdingen onvermijdelijk."

Wanneer deze ongevallen in een tunnel gebeuren, kan dat voor de verkeersveiligheid ernstige gevolgen hebben want een tunnel heeft minder ruimte dan een gewone snelweg, het kan ook schade aan de infrastructuur van de tunnel veroorzaken en kan er voor zorgen dat de tunnel gesloten moet worden om het ongeval af te handelen en dat brengt files teweeg.

Campagnebeeld

Campagne: tunnelreflex

Daarom lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe campagne om weggebruikers te informeren voorzichtig te zijn in de tunnels. “We willen bij de mensen een tunnelreflex aanwakkeren en ze oproepen wanneer ze in een tunnel rijden extra goed op hun gedrag te letten en vooral veel afstand te houden van hun voorligger", verduidelijkt Veva Daniels.

“Voldoende afstand houden van je voorligger, hangt vooral af van met welk soort voertuig je rijdt en je snelheid”, zegt Veva Daniels.

Twee jaar geleden lanceerde de Vlaamse Stichting Verkeerskunde ook een campagne om voldoende afstand te houden in het verkeer: ‘Last night a DJ saved my life’. De songtekst was onder meer aangebracht op de E40 richting Brussel tussen Aalst en Affligem. Twee seconden afstand was de boodschap en het deuntje "Last night a DJ saved my life" blijkt daarvoor een ideaal hulpmiddeltje te zijn.

De campagne van het Agentschap Wegen en Verkeer om de mensen een tunnelreflex aan te kweken, start vandaag (6 juli 2020) en zal te zien zijn op affiches langs snel- en gewestwegen en op sociale media. Het Agentschap lanceert in juli ook nog twee thema’s rond tunnelveiligheid: 'wat te doen als je pech hebt in een tunnel' en 'wat te doen bij brand in een tunnel'.

Meest gelezen