Uber haalt maaltijdbezorger Postmates binnen

De overnamedeal tussen Grubhub en Just Eat Takeaway – waarbij Uber naast prooi Grubhub greep – is nog niet helemaal koud, of Uber kan al een alternatieve aankoop melden. Het Amerikaanse bedrijf maakte bekend dat het 2,65 miljoen dollar neertelt voor de maaltijdbezorger Postmates.

De sector van maaltijdbezorgers kent de laatste maanden een hoge mate van consolidatie. Iedereen wil de grootste worden en daar is de coronacrisis niet vreemd aan. Tijdens de lockdowns overal ter wereld zag Uber zijn taxibusiness helemaal onderuitgaan, terwijl de maaltijddienst floreerde. De hele wereld bestelde eten aan huis, omdat alle restaurants gesloten waren.

Bij Uber bestond het plan erin om zich volledig op de markt van de maaltijdleveringen te zorgen. Eerste wapenfeit was een bod op concurrent Grubhub, om zo marktleider met een waarde van 60 miljard dollar te worden. Alleen ging Just Eat Takeaway met de bruid lopen, waardoor het Nederlands-Britse bedrijf nu de grootste maaltijdkoerier buiten China is.

Sofina pikt graantje mee

Nu is er dus de aankoop van Postmates. Hoewel de fusie van Postmates en Uber een stuk relevanter maakt op de Amerikaanse thuismarkt, zijn ze niet de grootste. Uit cijfers van de kredietkaartbedrijven blijkt concurrent DoorDash ongeveer 45 procent van alle maaltijdbezorgingen verwerkt. Uber Eats en Postmates stranden op 30 procent marktaandeel, Grubhub volgt met 23 procent.

De deal tussen Uber Eats en Postmates, dat zich overigens aan het voorbereiden is op een beursgang, heeft ook een Belgisch randje. De investeringsmaatschappij Sofina heeft al enkele jaren een belang in Postmates en zou dus mee kunnen profiteren van een verkoop. In 2019 bedroeg haar belang 3,22 procent, wat dus zou overeenkomen met 85 miljoen dollar.

Meer