Radio 2

 24 volgeladen vrachtwagens moeten draagkracht nieuwe brug Ingelmunster testen

Op de nieuwe brug van Ingelmunster worden vandaag en morgen testen gedaan. 24 volgeladen vrachtwagens, goed voor 600 ton in totaal, parkeren zich in verschillende formaties op de brug om te kijken of ze de maximale belasting aankan. Als alle testen positief zijn, dan mag de brug open voor verkeer en komt er einde aan de werken.

De nieuwe brug vervangt de oude brug over het kanaal Roeselare-Leie. Ze moet toelaten dat grotere binnenschepen door Ingelmunster varen, in een verbinding tussen Vlaanderen en Parijs. Grotere binnenschepen maken de files op de weg kleiner, omdat er meer vracht over het water verloopt. De brug is 286 meter lang, 7 meter hoog en 19 meter breed. Ze zorgt voor een verbinding tussen het station en de markt en geeft een modernere toets aan Ingelmunster. 

Tegenslag

De bouw begon 3 jaar geleden en moest eind vorig jaar al klaar zijn, maar aannemer Artes Depret had 2 keer tegenslag. Een eerste keer was eind juni vorig jaar toen het uiteinde van de brug, aan de kant van het station, loskwam. Nieuwe openingsdatum werd het weekend van zaterdag 9 mei. Tegen die tijd was Europa in de ban van het coronavirus. Het leven ging op slot. In Ingelmunster viel de werf stil, omdat er geen personeel meer werd gevonden en het bouwmateriaal niet meer ter plaatse raakte. 

Rekensommetjes

De brug moet maximaal 600 ton aankunnen, dus rijden er vandaag en morgen 24 volgeladen vrachtwagens van 25 ton op de brug. De belasting zal gemeten worden via een 70-tal meetpunten. De vrachtwagens zullen er in 7 verschillende opstellingen parkeren. Een spectaculair gezicht voor de toeschouwers en een hoop rekenwerk voor De Vlaamse Waterweg. Zo'n  belastingsproef betekent normaal gezien de kroon op het werk. De laatste loodjes zijn dus 24 vrachtwagens. Morgen wordt bekendgemaakt wanneer de brug opengaat voor verkeer. 

Meest gelezen