Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al tijdelijk genationaliseerd

De Israëlische vliegtuigmaatschappij El Al aanvaardt van zijn regering een reddingspakket van 400 miljoen dollar. Dat heeft het bestuur van El Al gemeld. Door die beslissing wordt de maatschappij tijdelijk genationaliseerd tot een overnemer is gevonden. De steun moet het bedrijf toelaten om voorlopig in de lucht te blijven.

El Al wordt met een schuldenlast van meer dan 2 miljard dollar geconfronteerd.

Dispuut

El Al is door de corona-pandemie in grote financiële problemen geraakt. In juni besliste de maatschappij door een dispuut met de werknemers bovendien alle vluchten op te schorten. Om te kunnen overleven werden 80 procent van de 6.303 werknemers met onbetaald verlof gestuurd. De salarissen van het management werden met 20 procent verlaagd.

Drie vliegtuigen werden verkocht en vervolgend opnieuw gehuurd. De piloten weigerden echter op de voorstellen in te gaan en hielden de vliegtuigen van de maatschappij aan de grond.

Ook Tamam, een dochteronderneming van El Al die op Ben Gurion International Airport koosjere maaltijden bereidt voor verschillende luchtvaartmaatschappijen, heeft honderden medewerkers tijdelijk naar huis gestuurd. El Al moet eveneens nog 350 miljoen dollar terugbetalen aan getroffen reizigers.

Interesse

Door de nieuwe overeenkomst krijgt El Al toegang tot een lening van 250 miljoen dollar, die voor 75 procent door de Israëlische regering wordt gedekt. Daarnaast neemt de Israëlische overheid ook een belang van 150 miljoen dollar in de maatschappij.

Daarbij zou El Al voor 61 procent Israëlisch staatseigendom worden. Er zullen ook tweeduizend arbeidsplaatsen worden geschrapt. Wanneer de maatschappij opnieuw is gestabiliseerd, zou de Israëlische overheid voor El Al een nieuwe eigenaar zoeken. Er zou zich al een geïnteresseerde binnenlandse partij hebben gemeld.

El Al werd zestien jaar geleden geprivatiseerd. De Iuchtvaartmaatschappij kwam daarbij in handen van de groep Knafaim Holdings, die zijn grip op El Al nu echter opnieuw ziet wegglijden.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar leed El Al een verlies van 140 miljoen dollar, tegenover een negatief resultaat van 55 miljoen dollar dezelfde periode vorig jaar. De omzet kromp daarbij van 428 miljoen dollar naar 320 miljoen dollar.

Miri Regev, Israëlisch minister van transport, benadrukte eerder al dat de overheid een eventuele ondergang van El Al nooit zal toestaan.

De maatschappij houdt tot eind juli zijn toestellen aan de grond. Shmuel Zakay, topman van Ben Gurion Airport, waarschuwde voor grote gevolgen voor de Israëlische economie. In Israël is de luchtvaart immers verantwoordelijk voor het grootste deel van het grensoverschrijdende verkeer.

Meer