"Tijd dringt voor Brussels Airlines": moederbedrijf Lufthansa wil tegen vrijdag deal met Belgische regering

Terwijl het stormt in de internationale luchtvaart door de wereldwijde coronacrisis, is het al een aantal weken verdacht stil rond de financiële redding van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Het Duitse moederbedrijf Lufthansa was té druk bezig met de eigen redding en de Belgische regering wachtte op het sociaal akkoord tussen vakbonden en Brussels Airlines over de broodnodige herstructurering. Nu dat alles achter de rug is, kleeft Lufthansa een deadline op de gesprekken: 10 juli. Komende vrijdag willen de Duitsers een akkoord met de Belgische regering want de "tijd dringt" voor Brussels Airlines klinkt het in Frankfurt.

analyse
Riadh Bahri
Riadh Bahri is expert luchtvaart bij VRT NWS.

Al drie maanden wacht en hoopt Brussels Airlines op een broodnodige financiële injectie. Al die maanden stond de voltallige vloot zo goed als volledig stil door de coronacrisis en zaten zowat alle 4.000 personeelsleden technisch werkloos thuis. Brussels Airlines slaagde erin om uitstel van betaling te krijgen bij verschillende partners voor onder meer de huur van vliegtuigen en kon zo financieel boven water blijven tot de herstart van de vluchten op 15 juni. Sindsdien voert de luchtvaartmaatschappij stelselmatig het aantal vluchten op en dat verloopt naar eigen zeggen "cashpositief". De vluchten brengen dus opnieuw geld op.

Maar dat geld is niet genoeg om de noodlijdende luchtvaartmaatschappij nog weken, laat staan maanden in de lucht te houden. Voor de financiële steun wordt in eerste instantie gekeken naar het Duitse moederbedrijf Lufthansa. De Duitsers zouden zich engageren om de herstructurering bij haar Belgische dochter te financieren. Een tweetal weken geleden bereikten de directie en vakbonden bij Brussels Airlines een akkoord waarin 1 op de 4 banen verdwijnen, zoveel mogelijk met vrijwillig vertrek, en waar aan het personeel dat aan boord blijft, gevraagd wordt om een aantal structurele veranderingen te ondergaan met betrekking tot de loon – en arbeidsvoorwaarden. Lufthansa zou daarvoor goed 150-170 miljoen euro op tafel leggen. De Duitse maatschappij investeerde de voorbije jaren al bijna een half miljard euro in Brussels Airlines maar kijkt nu ook naar de Belgische overheid om financieel – tijdelijk – bij te springen.

De garanties die de Belgische overheid wil, blijven op een "nein" botsen

Brussels Airlines zou minstens 290 miljoen euro nodig hebben om de coronacrisis te overbruggen. De Belgische regering is bereid over de brug te komen en het bedrijf dat geld ook deels te lenen, deels te investeren in het kapitaal van Brussels Airlines. Maar de garanties die de Belgische overheid in ruil wil blijven op een Duits "nein" botsen.

Lufthansa wil soortgelijke deals bij al haar luchtvaartmaatschappijen

Lufthansa sloot de voorbije weken akkoorden met de regeringen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Daarmee worden respectievelijk de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa, Swiss en Austrian ondersteund tijdens de coronacrisis. Lufthansa heeft een akkoord met Berlijn voor meer dan 9 miljard, Swiss met Zürich voor iets meer dan 1 miljard en Austrian met Wenen voor meer dan 400 miljoen euro. Lufthansa wil nu ook graag een deal met de Belgische regering, dat liet de maatschappij nog weten in een brief aan de Belgische regering vorige week. Maar zo klinkt het: “We moeten daarbij dezelfde logica volgen als bij de andere deals die we sloten.” 

Lufthansa wil dezelfde logica volgen als bij de deals met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

De Duitsers willen namelijk niets toegeven aan de Belgen, wat de Duitsers, Zwitsers of Oostenrijkers niet verkregen hebben tijdens hun onderhandelingen. Het gaat dan bijvoorbeeld over mogelijk vetorecht voor twee leden van de Raad van Bestuur die de Belgische regering mag aanstellen. Lufthansa heeft geen problemen met de aanwezigheid van die leden in de Raad van Bestuur, maar het vetorecht gaat te ver. “De Duitse overheid krijgt voor 9 miljard géén vetorecht in de Raad van Bestuur van Lufthansa, waarom zouden we dat dan wel goedkeuren voor 290 miljoen euro in België?” Lufthansa vreest voor spanningen binnen de luchtvaartgroep wanneer een Belgische deal te veel zou afwijken van de andere akkoorden die het bedrijf sloot.

De Belgische regering van haar kant heeft er altijd op gehamerd dat het voor hen belangrijk is dat Lufthansa zich engageert om ook in de toekomst, na de coronacrisis, te blijven investeren in Brussels Airlines en Brussels Airport. Ze willen daarvoor spijkerharde garanties. Indien Lufthansa haar engagementen niet nakomt, willen de Belgen een "sanctiemechanisme" in het leven roepen met eventuele boetes tot gevolg of in uiterste nood zelfs de omzet van een deel van de 290 miljoen euro naar aandelen van Brussels Airlines.

Vraag blijft of Lufthansa en de Belgische regering elkaar kunnen vinden

Maar ook dat stoot voorlopig op een "njet" vanuit Duitsland. Lufthansa wil blijven investeren in Brussels Airlines en de luchthaven van Zaventem, maar ze willen tot niets verplicht worden. Als de maatschappij rendabel is dan volgen automatisch de investeringen vanuit Frankfurt, is de redenering bij het Duitse moederbedrijf. Want nu beloven dat je in jaar x een bepaald bedrag gaat investeren of een nieuwe route gaat openen, kan niet volgens Lufthansa. Enkel wanneer de economische situatie het toelaat en Brussels Airlines voldoende winstgevend is, kunnen nieuwe investeringen en een uitbreiding van het netwerk. Nu overleven op korte termijn is dé opdracht. Vraag blijft dus of beide partijen elkaar ergens halverwege die logica kunnen vinden of helemaal niet.

Tijd begint te dringen

Intussen tikt de klok ongenadig verder voor Brussels Airlines. De maatschappij vliegt intussen wel opnieuw, maar nog altijd maar met een zeer beperkte capaciteit. Het herstel van het volledige netwerk zal nog maanden, en waarschijnlijk zelfs langer, op zich laten wachten. Intussen voert ook Lufthansa de druk op. CEO Carsten Spohr liet vorige week aan premier Sophie Wilmès (MR) het volgende weten: “De tijd dringt nu wel voor Brussels Airlines, de maatschappij beschikt binnenkort niet meer over voldoende financiële middelen. We moeten daarom proberen om tegen 10 juli een akkoord te vinden in de lijn van de andere akkoorden die we reeds sloten.” 

(lees verder onder de foto)

Lufthansa-CEO Carsten Spohr na een vergadering met premier Sophie Wilmès op 15 mei.
BELGA

Lufthansa heeft haar eigen reddingsdeal, verschillende deelakkoorden met haar eigen vakbonden en 2 akkoorden voor 2 dochtermaatschappijen op zak. Enkel het Belgische akkoord laat op zich wachten. Intussen heeft het bedrijf ook veranderingen aan de top doorgevoerd waardoor Christina Foerster directeur bij Lufthansa en tot begin dit jaar nog CEO van Brussels Airlines, opnieuw in beeld komt bij de Belgische dochter. Ze is aangesteld als co-voorzitter van de Raad van Bestuur bij Brussels Airlines naast ex-gouverneur van de Nationale Bank Jan Smets. In de wandelgangen klinkt het dat er nu naar haar wordt gekeken om de gesprekken met de Belgische onderhandelaars vlot te trekken. Niemand durft intussen luidop nadenken over wat een no-deal zou betekenen voor de Belgische dochter. Maar de Duitsers zouden de Duitsers niet zijn, mocht er ook geen plan B op tafel liggen.

Meest gelezen