TikTok wil kleine adverteerders weglokken bij Facebook

TikTok lanceert een soort ‘self-service’-advertentieplatform waarmee bedrijven zelf reclamecampagnes kunnen opzetten. De populaire video-app hoopt een graantje mee te pikken van de boycot die verschillende bedrijven tegen Facebook ingesteld hebben.

Waarover gaat het? De Chinese applicatie, die vooral populair is onder jongeren, wil kleine tot middelgrote adverteerders overtuigen om reclamecampagnes op de video-app te kopen. TikTok zal daarvoor ‘creatieve hulpmiddelen’ aanbieden en maakt het mogelijk om met heel flexibele budgetten te werken. De advertenties moeten wel telkens de goedkeuring krijgen van de video-app zelf.

Opmerkelijk? Het specifieke advertentieplatform dat er binnenkort komt, lijkt op de mogelijkheden die Facebook nu al aanbiedt. Maar het is ook bedoeld om adverteerders weg te lokken bij de concurrerende sociale netwerksite. Bij Facebook kunnen adverteerders met een klein budget gerichte advertenties aankopen om specifieke doelgroepen te bereiken. Het bedrijf van Mark Zuckerberg kan gerust ‘het mirakel van kleinere ondernemingen’ worden genoemd.

Ook andere reclame-aanbieders, zoals Google en Snapchat, focussen zich al een tijd op kleine bedrijven en privépersonen die reclamecampagnes willen opzetten. Snapchat liet vorig jaar weten dat de lancering van het interne advertentieplatform één van de stuwende krachten was achter de snelle omzetgroei die het bedrijf de voorbije jaren mocht optekenen.

Genoteerd? De aankondiging van TikTok komt wel in woelige tijden. Eerder deze week stelde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo in een interview dat hij een verbod op TikTok en andere Chinese applicaties in de Verenigde Staten ‘onderzoekt’. Vorige week ging India hen al voor, met een ban op 59 Chinese applicaties als vergeldingsactie voor een confrontatie tussen het Indiase en Chinese leger.

Meer