Langetermijneffect van lockdown op mobiliteit "niet spectaculair"
In de eerste maanden van de coronacrisis hebben de Belgen hun mobiliteitsgedrag massaal aangepast, maar op lange termijn zal die aanpassing "niet spectaculair" zijn. Dat besluit de FOD Mobiliteit uit een bevraging bij 2.000 Belgen, naar hoe ze zich verplaatsen voor, tijdens en na de lockdown. Ja, vele Belgen hebben zich voorgenomen om meer te fietsen en wandelen, maar dat vertaalt zich eerder in extra recreatieve verplaatsingen. De vervoersmodi die we gebruiken voor de meer essentiële verplaatsingen, zullen globaal dezelfde zijn als voor de crisis, al zal er inderdaad wel een lichte stijging zijn van fietsers en voetgangers, en dat ten nadele van het openbaar vervoer.
Telewerk
Een van de opvallendste effecten van de lockdown was de plotse stijging van telewerk, met belangrijke gevolgen voor de mobiliteit. Bijna 2 op de 3 mensen die konden telewerken, wil het aantal dagen waarop ze van thuis werken, verhogen. De positieve ervaring met telewerken is dan een grotere motivatie dan de schrik om op het openbaar vervoer of de werkplek besmet te worden.
Voor de lockdown gingen werknemers 4,6 dagen per week naar het werk. Tijdens de lockdown was dat nog 2,1 dagen. De respondenten werd gevraagd wat hun voorspelling en wat hun wens is voor na de crisis: de voorspelling ligt gemiddeld op 4,3 dagen, de wens op 3,9 dagen. Een daling naar 4,3 dagen lijkt niet spectaculair, merkt de FOD op, "maar zou toch een niet te onderschatten impact op het verkeer betekenen".
Daling
Tijdens en kort na de lockdown veranderde het mobiliteitsgedrag al, zoals ook al bleek uit eerdere onderzoeken. Het percentage werknemers dat het openbaar vervoer neemt naar het werk is gedaald van 25 naar 11 procent, en dat ten voordele van zowel de auto (van 56 naar 65 procent) als zogenaamd actieve modi (van 16 naar 22 procent).
Een aanzienlijk deel van de respondenten beschouwt het openbaar vervoer niet langer als veilig, in tegenstelling tot auto en de fiets. Als ze naar hun wensen gevraagd worden, dan zou het aandeel fietsers stijgen van 11 naar 15 procent. Die stijging wordt in alle gewesten opgetekend, maar is meer uitgesproken in Brussel dan in Vlaanderen of Wallonië.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Zijn advies? Een zalfje smeren en pijnstillers slikken”: vijf jaar na dood van Rejane (73) brengt rapport haar arts (alsook eerste schepen) in nauwe schoentjes
Komen-Waasten -
23
N-VA is de grootste partij bij studenten volgens peiling van studentenkrant Veto
N-VA is de populairste partij bij studenten met 25,2% van de stemmen op federaal niveau. Dat blijkt uit een recente peiling van de studentenkrant Veto onder meer dan 2.300 studenten. Groen verliest populariteit bij jongeren, terwijl Vooruit een aanzienlijke groei doormaakt. Klimaat, onderwijs en gelijkheid zijn de belangrijkste thema’s voor de bevraagde studenten. -
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
De wettelijke pensioenleeftijd in ons land bedraagt 65 jaar. Vanaf 1 februari 2025 stijgt die naar 66 jaar, en in 2030 gaat de lat naar 67 jaar. Kijk jij al uit naar je pensioen? Wil je zelfs vroeger stoppen dan je wettelijke pensioenleeftijd? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Spaargids.be maakt de (be)rekening. -
-
PREMIUM8
WEERUPDATE. “Er zal lokaal serieuze overlast zijn”: regen blijft aanhouden. Waar en wanneer zal het meeste regen vallen?
-
25
Recordaantal werknemers met fysieke en mentale klachten: “Meer online werken veroorzaakt extra belasting voor de hersenen”
Het aantal werknemers in ons land met fysieke of mentale klachten is de voorbije vijf jaar fors gestegen. Dat meldt preventiedienst Mensura op basis van een analyse van de gegevens van meer dan 320.000 werkende Belgen. In de dienstensector, maar ook in het onderwijs, gaat het aantal mensen met klachten in sneltempo omhoog. -
PREMIUM33
“Ik heb wél armen en benen, alleen hele kleintjes”: open gesprek met Eva (28), een van de bekendste tv-presentatrices van Nederland
Eva Eikhout (28) is tv-presentatrice en programmamaker, moderator en BN’er (bekende Nederlander) met een heerlijk grote mond en een ontoombare energie. En o ja, ze heeft wél armen en benen. “Alleen hele kleintjes.” Over dingen als je bikinilijn waxen, onenightstands en veel te hard rijden – over haar pittige dagelijkse leven, quoi – schreef ze een aanstekelijk boek. “Ik wil desnoods roepen tot over de Belgische grens: hallo, wij bestaan ook!” -
PREMIUM
CODE GEEL voor hevig onweer: welke soorten zijn gevaarlijkst en wat doe je beter niet? “Je bent niet veilig omdat het nog niet regent”
-
Nooit eerder zoveel sollicitanten bij federale overheid
-
Vergroening zet zich door: De Lijn bestelt 70 hybride bussen bij VDL Bus Roeselare
Busbouwer VDL uit Roeselare mag opnieuw zeventig hybride harmonicabussen bouwen voor De Lijn, goed voor een investering van 37 miljoen euro. “De bestelling kadert in een grotere aankoop van vierhonderd bussen die vorig jaar aan VDL werd toegekend”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). -
PREMIUM
“Onze spelertjes moeten douchen in kleedkamers van halve eeuw oud”: gemiddelde amateurvoetbalclub heeft 27 jaar oude infrastructuur
Van 6 op de 10 amateurvoetbalclubs is de infrastructuur meer dan 20 jaar oud. Liefst een kwart van de voetbalkantines is minstens 40 jaar oud. Dat blijkt uit een onderzoek van Voetbal Vlaanderen. Wij trokken naar FCE Moortsele, waar dringend nood is aan méér en modernere infrastructuur. “Onze club bestaat al 90 jaar. Maar hoe kunnen wij verder blijven bestaan?” -
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer