KBC koopt voetbalrechten: waarom doet een bank dat?

Bankverzekeraar KBC gaat de komende vijf seizoenen de hoogtepunten van de Jupiler Pro League tonen via haar mobiele app op de smartphone. Waarom wil een bankverzekeraar voetbal aanbieden?

'Goal alert' heet de dienst van KBC. Het gaat om de goals en de hoogtepunten tijdens de match en alle samenvattingen op het einde van het voetbalweekend. Voor klanten met een zogeheten plus-rekening (80 procent van de klanten) zijn de voetbalbeelden gratis. Voor andere klanten en voor wie geen klant is bij KBC zal de dienst per maand niet meer kosten dan 'de prijs van een cheeseburger.'

Door die extra diensten aan te bieden wil de bankverzekeraar haar app aantrekkelijker maken, zegt Viviane Huybrecht van KBC. "We willen via KBC Mobile een zo breed mogelijk dienstenaanbod bij onze gebruikers krijgen. We merken dat onze klanten geen tien verschillende apps willen downloaden maar de diensten die ze dagelijks gebruiken, liever in één app terugvinden."

Strijd om dé app

Via de banking app van KBC kan je al enige tijd tickets voor de trein, de bus of Kinepolis kopen. Ook dienstencheques kopen, een deelfiets of een auto huren via Cambio kan via KBC Mobile.

Ook anderen banken springen op die kar: ze willen van hun mobiele app dé centrale app maken voor allerlei aankopen en diensten. Op die manier hopen banken hun klanten beter aan zich te kunnen binden. Tegelijk krijgen ze een beter zicht op het gedrag van de klant, waarop ze dan weer kunnen inspelen door bepaalde financiële producten aan te bieden. Door commissie-inkomsten te nemen op de verkoop van bepaalde diensten, kunnen banken ook extra geld verdienen. En dat is welkom in tijden dat de klassieke bankinkomsten door de lage rente onder druk staan.

Banken zijn in een strijd verwikkeld om zo snel mogelijk zo veel mogelijk diensten aan te bieden

Ook voor wie geen klant is

Banken (vooral KBC en Belfius) zijn in een strijd verwikkeld om zo snel mogelijk zo veel mogelijk diensten aan te bieden. En die strijd wordt nog aangewakkerd door de zogeheten PSD2-richtlijn. Deze Europese richtlijn houdt in dat banken de toegang tot rekeningen moeten openstellen voor andere spelers, tenminste als de consument daar zijn toestemming voor geeft.

Een concrete toepassing daarvan is dat banken hun klanten de mogelijkheid bieden om rekeningen van andere banken te integreren in hun app. Het gevolg: sinds eind vorig jaar biedt KBC diensten aan voor mensen die geen rekening hebben bij KBC. Die mensen kunnen hun bestaande bankrekening van bijvoorbeeld BNP Paribas Fortis of ING toevoegen aan de app van KBC. En kunnen zo toch de diensten die KBC aanbiedt, gebruiken. De toepassing maakt de strijd om de beste banking app nog heviger.

Meest gelezen