Brussel lanceert fictiereeks als campagne tegen rijden onder invloed

Brussel Mobiliteit lanceert een online fictiereeks als nieuwe campagne tegen het rijden onder invloed. De reeks, Barlos, wil via filmpjes op Youtube de Brusselse jongeren ervan bewust maken hoe gevaarlijk het is om onder invloed een voertuig te besturen.

De online fictiereeks Barlos is de nieuwste campagne van Brussel Mobiliteit. Deze campagne richt zich vooral op jongeren want uit onderzoek bleek dat zij een risicogroep vormen als het gaat over rijden onder invloed. Het Brussels gewest wil hen op deze manier bewust maken van de gevaren.

1 op 5 rijdt onder invloed

Uit een bevraging van Brussel Mobiliteit bij 18 tot 34 jarigen Brusselse jongeren blijkt dat één op de vijf de afgelopen maand minstens één keer onder invloed gereden heeft. "We richten ons specifiek naar de jongeren, daarom dat we gekozen hebben voor een campagne die zich vooral online afspeelt," zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. Met deze fictiereeks willen ze niet enkel alcoholmisbruik aankaarten, maar ook drugsmisbruik of rijden onder invloed van medicijnen.

Clichés uit politieseries

In totaal komen er vier afleveringen met telkens in de hoofdrol een Brusselse ster. "We maken gebruik van de clichés uit populaire politieseries die nu zo vaak gebingewatched worden," legt Paemen uit. "Zo hopen we de jongeren makkelijker te bereiken." 

Tweetalige reeks

Het valt op dat er vooral Frans wordt gesproken door de sterren, maar toch is het een tweetalige reeks. Zo wordt er in de derde aflevering wel Nederlands gesproken door actrice Martha Da'ro. Dat de Franse taal meer aanwezig is dan het Nederlands is normaal volgens Paemen: "Het is niet zo dat Franstaligen meer onder invloed rijden dan Nederlandstaligen. Maar het is wel zo dat er in Brussel meer mensen Frans spreken dan Nederlands."

Meest gelezen