Bijna helft Belgen zal komende maanden openbaar vervoer mijden
Bijna de helft (43 procent) van de Belgen wil de komende maanden het openbaar vervoer vermijden uit angst voor het coronavirus. Dat blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van consultant Deloitte.
Dit vermijdingsgedrag zou zelfs nog twee tot drie jaar kunnen aanhouden, waardoor gevreesd wordt voor meer autogebruik en dus ook meer fileleed in ons land. Alternatieven moeten aangemoedigd worden en aantrekkelijker worden, klinkt het bij Deloitte.
De consultant interviewde 3.000 Belgen om een beeld te krijgen van hun belangrijkste bekommernissen op economisch en gezondheidsvlak die hun mobiliteitsbehoeften en -gedragingen sturen na afloop van de lockdown. Deloitte ondervroeg ook tientallen organisaties uit de mobiliteitssector, gaande van openbaarvervoerbedrijven tot autoleasemaatschappijen en technologische scale-ups.
Vier op de tien Belgen van plan minder met ov te gaan
Meer dan vier op de tien van de Belgen zeggen van plan te zijn het openbaar vervoer minder te gaan gebruiken. Eenzelfde trend is merkbaar in de buurlanden (46 procent in Duitsland en 54 procent in Frankrijk). In Spanje (64 procent) en Italië (68 procent) is er nog meer aarzeling om het openbaar vervoer te gebruiken.
Gevreesd wordt dat deze gedragswijziging zelfs enkele jaren zou aanslepen. Als het openbaar vervoer opereert met een beperkte capaciteit, bestaat het risico dat dit kan leiden tot een modal shift naar - opnieuw - de auto, waarschuwt Deloitte.
lees verder onder de foto:
Aanpassingen nodig
Volgens de consultant zijn er aanpassingen nodig, zoals bijvoorbeeld flexibeler werken, om te vermijden dat het fileleed zou escaleren. Openbaarvervoerbedrijven zouden ook acties moeten nemen om het vertrouwen van de klant te winnen, zoals monitoring van de realtime bezettingsgraad of het aanbieden van contactloze tickets.
Er wordt ook gewezen op het belang van alternatieve vervoersmogelijkheden zoals de fiets of de step, die aantrekkelijker moeten worden gemaakt. De fietsinfrastructuur volstaat nu veelal niet, drie op de vier Belgen verwachten dat de overheid meer investeert in fietspaden.
Een meerderheid (66 procent) van de mobiliteitsorganisaties is voorstander van een belasting op het autogebruik, gebaseerd op wanneer en waar met een voertuig wordt gereden. Die belasting zou de huidige taksen op het wagenbezit moeten vervangen.
Daarnaast zou de overheid ook juridische duidelijkheid moeten scheppen over de fiscale behandeling van nieuwe vormen van mobiliteit zoals e-steps en autodelen, vindt Deloitte.
Onduidelijkheid wegnemen
Onduidelijkheid weerhoudt veel werkgevers ervan om hun werknemers verschillende (alternatieve) vervoeropties aan te bieden. Als de behandeling op fiscaal vlak en op het vlak van sociale zekerheid kan worden geharmoniseerd, kunnen ondernemingen hun werknemers meer keuzemogelijkheden verschaffen."
Ook de overstap naar elektrische wagens moet verder worden ondersteund, door te voorzien in voldoende betaalbare laadinfrastructuur. Hiervoor is een samenwerking tussen de overheid en de privésector nodig, meent Deloitte.
Over het algemeen staan innovatie en verdere digitalisering hoog op de agenda van mobiliteitsorganisaties. "Analyses van voorgaande crises tonen aan dat na de initiële verstoring van de markt vaak meer innovatie volgt. Na Covid-19 is het duidelijk dat bedrijven moeten blijven innoveren om zich aan te passen aan een veranderende dynamiek van de markt. Naar verwachting zullen ook de consumenten hun voordeel doen", klinkt het. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Mobility-as-a-Service (MaaS), waardoor mensen met één enkele toepassing een multimodaal traject zullen kunnen plannen, reserveren en betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM57
Nieuw programma ‘Knappe koppen’ veroorzaakt nieuwe rel bij VRT: “Schaamteloos en cynisch”
Een soort van ‘Topdokters’, maar dan over straffe Vlaamse ingenieurs: dat moet ‘Knappe koppen’ op VRT worden. Maar het programma is, lang voor de eerste opname, bron van alwéér een nieuwe rel over de openbare omroep. De VRT-top zou al te graag de 500.000 euro subsidie van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) hebben aanvaard, zonder inhoudelijk debat over zo’n programma. En dat is, volgens critici, niet de eerste keer. Wij gingen na wat er precies aan de hand is bij de openbare omroep. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
MIVB presenteert eerste exemplaar van nieuwe metrostellen: “Frisse start na een moeilijke periode”
-
17
Geen recht meer op 15 minuten uitstel: alcoholcontroles strenger vanaf 1 mei
Wie zijn vrije dag op 1 mei goed wil vieren, past beter wat op. Vanaf woensdag worden alcoholcontroles door de politie wat strenger. Bestuurders zullen dan geen 15 minuten uitstel meer kunnen vragen voordat ze blazen. De politie zou op die manier meer controles kunnen uitvoeren op dezelfde tijd. Dat schrijft ‘De Standaard’. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUM47
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
-
88
De Stem van Gwendolyn Rutten: “In de scholen zou ik liever de godsdienstlessen afschaffen”
-
PREMIUM
"Vliegtuig nemen op zich is al risico"
We mógen, met de nodige beperkingen, weer reizen binnen Europa. Maar moeten we niet vrezen dat al die Belgische toeristen het virus weer binnenbrengen in ons land? De skiërs deden het na de krokusvakantie toch ook? "Het vliegtuig nemen is al een risico", zegt professor biostatistiek Geert Molenberghs (KU Leuven en UHasselt). "Covid-19 is nog veel gevaarlijker dan we dachten." -
PREMIUM
Begrip én frustratie bij eventsector na Veiligheidsraad: “Ik verwacht een bloedbad”
De rem staat erop: de Veiligheidsraad heeft geen verdere versoepelingen aangekondigd. “Als de situatie blijft verergeren komen er geen versoepelingen”, stelde Premier Wilmès (MR). Organisatoren van beurzen, concerten, evenementen, discotheken en trouwfeesten blijven daarmee wel op hun honger zitten. Nochtans smeekte de eventsector om perspectief. De Alliantie van Belgische Event Federaties begrijpt de beslissing, maar rekent volgende week donderdag - bij een nieuwe Veiligheidsraad - wel op meer vooruitzicht. -
Mahdi (CD&V) en Bouchez (MR) willen samen regering vormen: “Zo centrumrechts mogelijk”