Met teenslippers achter het stuur? 90 euro boete in Frankrijk, 80 euro in Spanje
Vanwege corona kiezen vakantiegangers deze zomer meer dan ooit voor de auto. Verkeersregels en boetes in de Europese landen kunnen echter fel verschillen. Zo riskeer je in Frankrijk 90 euro boete als je met teenslippers achter het stuur zit. De Nederlandse webwinkel beslist.nl heeft de meest opvallende verkeersregels opgelijst om duidelijkheid te scheppen.
Zo is in een aantal landen, zoals in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, flitspaalsignalering op alle apparatuur verboden. Dus ook op navigatiesystemen, smartphones en tablets. In Frankrijk staat hier zelfs een boete op van 1.500 euro.
Actieve mobiele flits-apps zijn in ons land, Oostenrijk, en Tsjechië verboden, maar apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank (POI) is wel toegestaan. Het advies is daarom ook om voor vertrek goed na te gaan welke regels van toepassing zijn.
Spanje, Noorwegen en Nederland zijn, vergeleken met andere Europese landen, relatief duur als het gaat om de gemiddelde hoogte van verkeersboetes. In Finland en Zweden zijn veel boetes inkomensafhankelijk. Ook in deze landen kan een overtreding een aardige duit kosten. In Letland en Servië kosten boetes voor verkeersovertredingen gemiddeld het minst.
In steeds meer landen moet je een zogenoemde ‘Rettungsgasse’ of reddingsstrook vormen bij een file of bij sterk vertraagd verkeer. Behalve in Duitsland is dat ook in Oostenrijk en sinds kort ook in ons land verplicht, en het wordt aangeraden in Zwitserland. De hulpdiensten hebben niet de gewoonte om de pechstrook te gebruiken als ze ergens naartoe willen. Je wordt er daarom geacht om, wanneer je aansluit in een file, een strook in het midden vrij te houden voor hen.
Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet zo links mogelijk aanhouden, wie op de middenrijstrook of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk. Op die manier krijgen de hulpdiensten vlot vrij baan. Veel buitenlanders kennen de regel niet. Bij zware ongevallen in Duitsland is dan ook vaak te horen dat de hulpdiensten gehinderd waren door (buitenlandse) bestuurders die niet op tijd aan de kant gingen.
In sommige landen moeten automobilisten rekening houden met boetes als zij met teenslippers rijden. Zo krijg je in Spanje een boete van 80 euro als je met slippers rijdt. In Frankrijk bedraagt het boetebedrag zelfs 90 euro.
Brildragers zijn in Spanje, Frankrijk, Portugal en Zwitserland wettelijk verplicht om een reservebril bij zich te hebben. Meer info over vakantieboetes vind je in de graphic hieronder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
VAB voorspelt trage opbouw vakantieverkeer: “Pas vanaf 18 juli zeer druk op Franse autowegen”
VAB denkt dat het vakantieverkeer dit jaar maar traag op gang zal komen. De mobiliteitsclub baseert zich daarvoor op een combinatie van de resultaten van haar vakantie-enquête en de filehistoriek. Pas vanaf 18 juli zal het zeer druk worden op de Franse autowegen, voorspelt VAB. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Puystiens
Roger Horemans
pipo de clown
André Decrock
Patrick vincke