Met een simpel maar geniaal idee zorgt Tars Verschelde uit Houthalen ervoor dat het de moeite loont om naar reclame te kijken.  ©  RR

Tars uit Houthalen-Helchteren heeft beste BMI van Vlaanderen

HOUTHALEN -

Als u binnenkort reclamesport krijgt waar u een reclamespot verwachtte, dan heeft u dat te danken aan Tars Verschelde. Het Beweeg Meer Idee van de 27-jarige student uit Houthalen was volgens CM het beste uit 3.000 inzendingen.

CM Gezondheidsfonds lanceerde in januari een oproep aan alle Belgen om hun beste Beweeg Meer Idee, dat niet toevallig dezelfde afkorting heeft als Body Mass Index, in te sturen. Met een knipoog naar de al gekende BMI wilde het gezondheidsfonds mensen mobiliseren om mee na te denken over gezonde beweeggewoontes.

De oproep leverde bijna 3.000 inzendingen op. Een tienkoppige jury, onder wie sportjournaliste en ex-voetballer Imke Courtois, koos daar nu een winnaar uit. Die krijgt als beloning een elektrische fiets maar ook een stevige bolwassing van zijn eergevoel. Het gezondheidsfonds belooft namelijk om het idee te realiseren.

Tars Verschelden, een doctoraatsstudent, stelde CM Gezondheidsfonds voor om haar reclamespots door een “één-minuut-training” te vervangen, met makkelijke oefeningen die iedereen in zijn of haar woonkamer kan uitvoeren. “Het moet zo laagdrempelig mogelijk zijn, zodat we mensen uit hun zetel krijgen”, zegt Tars. “Wie de eerste keer niet gemotiveerd is om mee te doen, is dat in het volgende reclameblok misschien wel.”

Eenvoudig, maar geniaal, oordeelde de jury. En zo krijgt u dit najaar, behalve reclamespotjes voor bier en goksites, binnenkort ook reclamesport, te zien tijdens de onderbrekingen van films of voetbalwedstrijden op nationale televisiezenders.

gw