Akkoord over redding Brussels Airlines: 290 miljoen staatssteun in ruil voor toekomstgaranties
Na maandenlang onderhandelen is een ontwerpakkoord bereikt over de redding van Brussels Airlines. Dat werd bevestigd aan VTM NIEUWS. De overheid zal Brussels Airlines 290 miljoen euro lenen in ruil voor fikse garanties over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij. Bij de vakbonden wordt opgelucht gereageerd. Groen en Ecolo willen dat minister van Financiën Alexander De Croo uitleg komt verschaffen in het parlement.
Brussels Airlines zal kunnen rekenen op een lening van 290 miljoen euro met een looptijd van 6 jaar. De regering krijgt daarbij de garantie dat het geld binnen Brussels Airlines blijft en dus niet doorstroomt naar Lufthansa of andere maatschappijen binnen de Duitse groep. De overheid krijgt ook pandrecht op de aandelen van Lufthansa in Brussels Airlines. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de lening niet kan terugbetalen, komen die aandelen dus in het bezit van de overheid. De regering kan ook rekenen op twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines.
Voorts voorziet het ontwerpakkoord in nog een reeks bindende engagementen. Het merk Brussels Airlines moet blijven bestaan, de maatschappij moet onder een Belgische licentie blijven vliegen, het hoofdkantoor moet in Brussel blijven en de langeafstandsvloot moet verder uitgebouwd worden. Om al die voorwaarden op te volgen, wordt voor de duurtijd van de lening een arbitragemechanisme opgericht.
Daarnaast wordt in het akkoord ook “het belang van de ecologische bekommernissen benadrukt”, is te horen. De verdere ontwikkeling van Brussels Airlines na de coronacrisis moet dus gepaard gaan met een vermindering van zijn ecologische voetafdruk.
Ontwerpakkoord
Het ontwerpakkoord moet nog formeel worden goedgekeurd door het kernkabinet, dat zich vanavond nog buigt over het dossier. Ook de raden van bestuur van Brussels Airlines en Lufthansa Group, de Europese Commissie en het Duitse economische stabilisatiefonds.
Brussels Airlines klopte wegens de coronacrisis midden maart al bij de federale regering aan voor staatssteun. Maar terwijl Lufthansa zelf al een akkoord bereikte met de Duitse regering over staatssteun en dochters Austrian Airlines en Swiss ook al in Oostenrijk en Zwitserland akkoorden over overheidshulp afsloten, bleef een deal in België lang uit. Uiteindelijk kwamen de gesprekken, die in handen waren van minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld), midden vorige week in een stroomversnelling. De laatste dagen werd er nog “intensief onderhandeld”, luidt het.
De directie van Brussels Airlines kondigde te midden van de coronacrisis overigens een herstructurering. Daarbij is een kwart van de 4.000 banen bedreigd.
Vakbonden: “Personeel wilde graag duidelijkheid”
Bij de vakbonden wordt dinsdag opgelucht gereageerd over het ontwerpakkoord tussen de Belgische overheid en Lufthansa. “We hebben er lang op moeten wachten en ook het personeel wilde graag duidelijkheid”, zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond. Hij wijst erop dat dezer dagen heel wat personeelsleden van Brussels Airlines aan het nadenken zijn over hun toekomst. “Blijven ze bij het bedrijf of kiezen ze voor vrijwillig vertrek? Daarbij werden ook vragen gesteld bij het toekomstplan voor de luchtvaartmaatschappij”, klinkt het. Paul Buekenhout van ACV Puls meent dat Brussels Airlines nu is gered, “hoewel ik geen glazen bol heb”, zei hij op Radio 1.
Zowel Buekenhout als Lemberechts wezen ook op het belang van het reddingsplan voor de andere (toeleverings)bedrijven op Brussels Airport. “Dit zijn gunstige signalen dat Lufthansa en Brussels Airlines gezamenlijk kunnen verdergaan in de toekomst en dat is noodzakelijk om een goede luchthaven in Zaventem uit te bouwen”, verwoordde Buekenhout het.
De Croo: “Ontwerpakkoord moet tot winstgevende groei leiden”
Volgens minister van Financiën Alexander De Croo moet het ontwerpakkoord dat de Belgische regering dinsdag heeft bereikt met Lufthansa voor de redding van Brussels Airlines, leiden tot winstgevende groei voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. De minister heeft het akkoord dinsdagavond toegelicht aan het federale kernkabinet.
“De staatssteun samen met het sociaal akkoord en het nieuwe businessplan voor Brussels Airlines, moet na de coronacrisis leiden tot winstgevende groei voor de luchtvaartmaatschappij. Dat is niet enkel belangrijk voor de tewerkstellingsvooruitzichten, maar ook voor de economische rol van de luchthavencluster rond Brussels Airport, het tweede belangrijkste economische knooppunt van ons land”, aldus De Croo.
Hij bevestigde de details van het akkoord, die eerder vandaag al grotendeels uitlekten in de media. Minister De Croo dankte dinsdagavond nog uitdrukkelijk de vakbonden en de directie van Brussels Airlines. “De inspanningen die zij leveren met het eerder bereikte sociaal akkoord, zijn niet te onderschatten. De redding van Brussels Airlines en het ontwerpakkoord over staatssteun geeft hen langverwachte duidelijkheid.”
Groen-Ecolo willen uitleg van De Croo
Groen en Ecolo willen dat minister van Financiën Alexander De Croo uitleg komt verschaffen in het parlement over het ontwerpakkoord dat de Belgische overheid heeft bereikt met Lufthansa over de redding van Brussels Airlines. “Het is maar normaal dat minister De Croo uitleg geeft aan het parlement over een dossier van deze omvang, met grote sociale en ecologische gevolgen. Er wordt 290 miljoen euro aan overheidsgeld ingezet. Het is belangrijk dat voor een zo groot financieel engagement verantwoording afgelegd wordt in het parlement en dat het parlement er ook formeel over kan beslissen”, stellen Kamerleden Dieter Van Besien en Gilles Vanden Burre.
De partijen wijzen erop dat de voorwaarden voor de redding voorlopig nog onduidelijk blijven “voor wat betreft de sociale compensaties en milieuvoorwaarden”.
De minister heeft vandaag aan de voorzitter van de Kamercommissie Financiën laten weten dat hij beschikbaar is, zegt zijn woordvoerster dinsdagavond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Twee slachtoffers reageren nu Dennis ‘Black Magic’ cel invliegt: “Pathologische leugenaar”
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
PREMIUM
Hoe opwarming van de stratosfeer ervoor zorgt dat koele periode nog een tijdje zal duren
De aprilse grillen hebben zich duidelijk laten voelen de afgelopen dagen. Wind, regen, en lage temperaturen domineerden ons weerbeeld. Waarom is het weer zo plots omgeslagen? En hoelang zal deze koele periode nog aanhouden? Wat voorspellen de weermodellen voor de laatste weken van april? “Er lijkt alvast één iets te gaan veranderen.” -
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
PREMIUM4
‘Meester Thijs’(38) maakte nog meer slachtoffertjes, zo ontdekken speurders. Zijn vader reageert
Al minstens zeven slachtoffertjes van kleuterleider Thijs D.W. (38) van basisschool De Springplank in het Oost-Vlaamse Onkerzele zijn geïdentificeerd. Dat heeft HLN vernomen. De speurders hebben aan de ouders verteld dat ‘meester Thijs’ beelden van hun zoontjes maakte in de schooltoiletten. De vraag blijft nu of de man nog meer slachtoffers heeft gemaakt, maar ook of hij zijn slachtoffers heeft betast. Hoe reageert de familie van Thijs D.W.? Wij spraken met zijn vader.Geraardsbergen, Onkerzele -
Wereldprimeur: UZ Brussel voert allereerste dubbele robotingreep uit bij patiënt
Als eerste ziekenhuis wereldwijd heeft het UZ Brussel met twee robots een chirurgische ingreep uitgevoerd. Het grote voordeel van deze aanpak is dat ze minder ingrijpend is voor de patiënt, waardoor die minder pijn heeft en minder lang in het ziekenhuis hoeft te verblijven. Bovendien kunnen chirurgen een pak nauwkeurig opereren in vergelijking met een klassieke operatie. -
34
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Klacht Van Quickenborne tegen ‘Het Nieuwsblad’ na plasincident is gegrond
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
PREMIUM
Brussels Airlines dichter dan ooit bij de afgrond: 7.000 passagiers getroffen door afgelaste vluchten
De grootste luchtvaartmaatschappij van het land staat dichter dan ooit bij de afgrond. Tot de Duitse moedermaatschappij Lufthansa en de Belgische overheid een deal maken, voegt Brussels Airlines geen nieuwe vluchten meer toe. “Als er maar financiële steun komt, van wie dan ook.” -
Meryame Kitir niet langer lid van Vooruit