Snapchat kan lockdown-groei niet aanhouden

Snapchat slaagt er niet in om de recordtoename aan dagelijkse actieve bezoekers van het eerste kwartaal vast te houden. Uit de recentste cijfers blijkt dat het bedrijf zijn vooropgestelde doel niet kon halen.

Omdat veel mensen door de lockdownmaatregelen op zoek gingen naar entertainment, zag Snapchat het aantal dagelijkse actieve bezoekers tijdens het eerste kwartaal met 20 procent groeien, tot 229 miljoen gebruikers. Met een toename van 44 procent verdubbelde de omzet toen bijna. Het zal u niet verbazen dat de beurswaarde van Snap – het moederbedrijf – met een vijfde toenam.

‘Aangezien mensen van thuis uit wilden verbonden blijven, merkten wij een verhoging van de dagelijkse actieve gebruikers’, legt Derek Andersen, de financiële topman van Snap uit. ‘Deze initiële stijging verdween echter sneller dan we verwacht hadden, terwijl de lockdownmaatregelen in voege blijven’, klonk het. Het ging dan vooral om de Amerikaanse situatie, waar men het coronavirus niet onder controle krijgt.

Meer inkomsten, meer verlies

Concreet groeide het aantal dagelijkse actieve gebruikers met 17 procent, vergeleken met een jaar eerder, tot 238 miljoen. Dat is nipt onder de lat van analisten, die op 239 miljoen gebruikers gerekend hadden. Diezelfde ramingen gingen ook uit van een groei op jaarbasis van 20 procent. In een reactie op de kwartaalcijfers daalde het aandeel 10 procent in de zogenoemde nabeurshandel.

Positieve noot is een verhoging van de inkomsten, die met 17 procent op jaarbasis stegen, tot 454 miljoen dollar. Vooral een verhoogde interesse in advertenties vanuit e-commerce, streaming en gaming was daar de aanjager. Wel moet Snap een groter verlies melden, want er werden verschillende investeringen gedaan. Het tekort liep op tot 326 miljoen dollar in het tweede kwartaal, vergeleken met 255 miljoen dollar vorig jaar.

Lees ook:

Meer