Belgische e-bikes van Cowboy scoren 23 miljoen euro bij Ferrari

De Brusselse e-bikemakers van Cowboy hebben tijdens een investeringsronde 23 miljoen euro opgehaald, onder andere bij de Italiaanse autobouwer Ferrari.

De Belgische e-bikestartup Cowboy heeft een serieuze financiële injectie gekregen. Een kapitaalronde heeft 23 miljoen euro opgebracht. Daarmee kan Cowboy zijn netwerk in Europa beter uitbouwen.

Slimme e-bikes

Het Brusselse merk, dat opstartte in 2017, specialiseert in slimme e-bikes. Zo kan een sleutel uw fiets afsluiten en openen als u erbij in de buurt komt of vertrekt. In 2019 verkocht Cowboy 5.000 fietsen, het is de bedoeling om dat aantal zo snel mogelijk te verdrievoudigen.

Daar komt geld bij kijken. De 23 miljoen euro komt uit een kapitaalronde geleid door Exor Seeds. Seeds specialiseert in kapitaal verschaffen aan start-ups, maar valt onder de paraplu van Exor. Die is dan weer hoofdaandeelhouder van onder andere Ferrari en Fiat-Chrysler.

Crowdfunding

Het is niet de eerste keer dat Cowboy kapitaal ophaalt. Laatst deed het bedrijf nog een crowdfunding die bijzonder goed verliep. Het einddoel van de crowdfunding, 1,2 miljoen pond, werd toen gehaald in minder dan een kwartier tijd.

De Belgen wonnen kort na opstart al enkele belangrijke prijzen, wat hen veel aandacht opleverde in de e-bikebusiness. De Eurobike 2017, de Red-Dot fietsdesignaward 2018 en enkele andere prijzen gingen naar Cowboy.

Cowboy 3

Vorige maand lanceerde Cowboy nog de Cowboy 3, die onder andere een afneembare batterij in het frame heeft zitten. Er is ook een automatische versnelling. Volgens het bedrijf is de vraag naar de fiets erg groot. Daar zal ook het coronavirus wel voor iets tussen zitten.

Het bedrijf is actief in België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Spanje en het VK. Met het nieuwe investeringsgeld wil Cowboy 30 mensen aannemen om de activiteiten uit te breiden.

Meer