Groen licht voor steunpakket van 460 miljoen euro voor Brussels Airlines

Het steunpakket van 460 miljoen euro voor Brussels Airlines dat werd afgesproken met de federale regering, is goedgekeurd door zowel Brussels Airlines als moedermaatschappij Lufthansa. Dat heeft een woordvoerster van Brussels Airlines bevestigd.

De federale regering en Lufthansa bereikten eerder deze week een akkoord over financiële steun voor Brussels Airlines. Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) lichtte de voorbije dagen de grote lijnen ervan al toe. Zo zal de Belgische staat een lening van 290 miljoen euro verschaffen, terwijl Lufthansa 170 miljoen euro investeert in zijn dochtermaatschappij.

Maar noch de Belgische luchtvaartmaatschappij, noch haar moederbedrijf wilde de deal tot nu toe officieel bevestigen. Er werd gewacht tot het akkoord intern was goedgekeurd. Dat is nu gebeurd.

"We zijn blij dat er een akkoord werd bereikt tussen de federale regering, Lufthansa en Brussels Airlines over een stabiliseringspakket om de coronacrisis te doorstaan", zegt Dieter Vranckx, de CEO van Brussels Airlines, in een videoboodschap op de microblogsite Twitter. "Dit was voor ons het laatste ontbrekende puzzelstuk om een winstgevende toekomst te creëren voor Brussels Airlines."

Helemaal afgeklopt is het akkoord nog niet. De afspraken moeten nog worden goedgekeurd door het Economisch Stabilisatiefonds (WSF) van de Duitse staat en door de Europese Commissie.

Wat is er afgesproken?

In ruil voor de lening (met een looptijd van zes jaar) belooft Lufthansa onder meer dat de merknaam Brussels Airlines behouden blijft, dat de hoofdzetel in België blijft en dat de maatschappij blijft vliegen met een Belgische licentie (AOC). Brussels Airport zal ook worden ontwikkeld als knooppunt (hub). De staat krijgt ook twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines.

Lufthansa, dat de voorbije jaren volgens Vranckx al meer dan 600 miljoen euro investeerde in zijn Belgische dochter, injecteert nog eens 170 miljoen euro. Ongeveer 70 miljoen daarvan dient om de aangekondigde herstructurering te betalen. Daarbij zal de vloot met een derde worden afgebouwd, zullen ongeveer 1.000 van de 4.000 jobs verdwijnen en moeten de werknemers die blijven, inleveren.

"De stabiliseringsmaatregelen stellen Brussels Airlines in staat om de huidige crisis te boven te komen en de vluchten voort te zetten om voldoende middelen te genereren om de lening terug te betalen", vat Brussels Airlines in het persbericht samen.

Activiteiten op laag pitje

De luchtvaartmaatschappij moest haar commerciële vluchten op 21 maart stopzetten wegens de coronacrisis. Sinds 15 juni zijn de activiteiten hervat, zij het nog op een laag pitje. Onlangs moest ze nog de geplande uitbreiding van het vluchtschema vanaf begin augustus uitstellen omdat het geld bijna op was. Dankzij het akkoord zou dat uitstel beperkt blijven tot hoogstens een week. In de loop van augustus zou Brussels Airlines vliegen op een zestigtal bestemmingen, en vanaf september zouden dat er zeventig moeten worden. De maatschappij zal dan 45 procent van de normale capaciteit aanbieden.

De CEO zegt nog dat door de coronacrisis de reisplannen van bijna 3 miljoen klanten in de war werden gestuurd. De callcenters van Brussels Airlines werden overstelpt, waardoor er vele klachten kwamen. "We willen ons oprecht verontschuldigen voor deze lage betrouwbaarheid en voor het geduld dat we van u moesten vragen", zegt Vranckx in een mail aan de klanten. Nu het aantal oproepen stilaan stabiliseert, belooft hij "een soepeler en sneller terugbetalingsproces". Tickets kunnen ook omgeboekt worden tot eind 2021.

Meest gelezen