Officieel: einde voor legendarische jumbojet Boeing 747

Boeing stopt in 2022 met het maken van zijn toestellen van het type 747, die vanwege de gigantische omvang ook wel bekend stonden als jumbojets. Dat heeft de vliegtuigbouwer bevestigd.

Het einde van de 747 hing al langer in de lucht. Door de terugvallende belangstelling als gevolg van de coronacrisis heeft Boeing er nu definitief een kruis over gemaakt. Over twee jaar rolt het laatste toestel van het type 747-8 van de band in Seattle.

‘Vanwege de huidige marktdynamiek en de vooruitzichten, stoppen we de productie van de emblematische 747 in 2022’, zei CEO David Calhoun in een bericht aan de werknemers. Het onderhoud van de toestellen die al gebruikt worden, wordt wel nog verdergezet.

Dubbeldekker

Het vliegtuig maakte in 1970 zijn debuut, en baarde opzien doordat het veel meer passagiers of vracht kon vervoeren dan zijn voorgangers. Het toestel was vooral te herkennen aan het tweede dek in het voorste gedeelte, waarbij in de meest luxueuze uitvoeringen zelfs een wenteltrap tussen de verdiepingen zat.

De vrachtvliegtuigen van het type 747 waren bekend vanwege de neus die opengeklapt kon worden om goederen in en uit te laden.

De door vier motoren aangedreven jumbojet heeft qua populariteit veel terrein moeten prijsgeven aan zuinigere tweemotorige modellen van Boeing en concurrent Airbus.

Op financieel vlak was de 747 geen onverdeeld succes. De ontwikkeling van het model zorgde er bijna voor dat Boeing bankroet ging. Nadat het productieniveau in 2016 sterk werd teruggeschroefd, legde Boeing naar schatting 40 miljoen dollar toe op elk geproduceerd exemplaar. In totaal zijn er 1.571 orders geplaatst voor het toestel.

Lees ook: