Tesla’s blootstelling aan China wordt problematisch

De Amerikaanse elektrischewagenbouwer Tesla realiseert bijna een kwart van zijn omzet in China. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Analisten vrezen dat de blootstelling van Tesla aan wat in China gebeurt stilaan problematisch wordt.

In het tweede kwartaal van 2020 boekte Tesla in China een omzet van 1,4 miljard dollar, goed voor een stijging van 102 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. In totaal haalt Tesla nu 23,3 procent van zijn inkomsten uit China. Ook dat is een verdubbeling, want een jaar geleden was dat amper 11 procent.

De wagens die Tesla in China bouwt zijn nochtans slechts iets minder duur dan in het Westen. Tesla tekende een huurovereenkomst van 50 jaar met de stad Shanghai om daar een Gigafactory te bouwen. Dat laat de elektrischewagenbouwer toe de productiekosten laag te houden, belastingaftrek te claimen en invoerheffingen te vermijden. Toch is het verschil met een geïmporteerd exemplaar amper 3 procent. Tesla mikt in een eerste tijd dus niet op de Chinese middenklasse, maar op wat daar net boven zit.

Tesla startte in China eind vorig jaar al met de productie van de Model 3. Het bedrijf van Elon Musk zit ook op schema om de productie van zijn elektrische SUV – Model Y – op te starten. Tesla neemt verder al bestellingen op voor de futuristische Cybertruck. Die zou nochtans pas eind 2022 in productie gaan.

Ondanks dat de verkoop van Tesla’s in China het voorbije kwartaal verdubbelde, rolden in dezelfde periode 4,8 procent minder wagens van de band. Dat had alles te maken met de coronacrisis, die de fabriek een tijd stil legde.

China: een gigantische en gevaarlijke markt

Analisten zien deze evolutie met lede ogen aan. Uiteraard is China een gigantische markt voor elke autoconstructeur. Maar de relaties tussen de VS en China zijn ondertussen dermate verzuurd, dat op elk moment nieuwe problemen kunnen opduiken. Tesla heeft zich daar gedeeltelijk tegen ingedekt door een fabriek in China neer te poten. Probleem is dat Tesla’s wagens vol spitstechnologie zitten, waardoor het een doelwit zou kunnen worden voor de Chinese regering. Dan is er de steeds verder escalerende handelsoorlog tussen beide grootmachten. Ook Chinese consumenten zouden straks een anti-westerse houding kunnen aannemen in hun aankoopgedrag en Tesla gaan inruilen voor Chinese wagens. Dat gebeurde eerder al met Apple.

Meer