Direct naar artikelinhoud
Media

Binnenkort vier VTM-zenders, met slogan ‘Kleurt je dag’

Infographic VTMBeeld VTM

Naast VTM zal de Vlaamse kijker vanaf 31 augustus ook terechtkunnen op VTM 2, VTM 3 en VTM 4. Eigenaar DPG Media zet de zenders in de plaats van Q2, Vitaya en CAZ. Dat heeft algemeen directeur tv, streaming en radio Dirk Lodewyckx aangekondigd. De slogan ‘Kleurt je dag’ keert terug.

en

VTM blijft het vlaggenschip als familiezender. VTM 2 moet een fijne nummer twee worden met reality, lokaal en internationaal. VTM 3 wordt het filmkanaal, aangevuld met series en sitcoms, VTM 4 de zender voor actie en classics. 

“Een transformatie van familiezender naar een familie van zenders”, zo wordt aan de Medialaan de grote herstart omschreven. Aan moederzender VTM wordt niet gesleuteld. De grootste commerciële zender van Vlaanderen blijft voluit zetten op familie-entertainment. Vaste waarden als The Voice, Code van Coppens en VTM Nieuws blijven er hun plaats hebben.

VTM 2 wordt wél anders dan het huidige Q2. De nieuwe zender zal inzetten op pittige reality, Vlaams en internationaal. Minstens drie avonden in de week wil DPG op het tweede net met eigen programma’s uitpakken. De rest wordt internationaal aangekocht. Lokale realitykleppers als Blind Getrouwd blijven wel op VTM. 

Vitaya verdwijnt als typische vrouwenzender en wordt vervangen door VTM 3, dat elke avond een topfilm zal programmeren, aangevuld met series en sitcoms. Ook hier betekent de komst van een filmzender niet dat er geen films meer te zien zullen zijn op VTM. 

VTM 4 (nu nog CAZ) zal inzetten op actie en nostalgische klassiekers. Denk aan James Bond, Rambo of Top Gear. De onlangs nog maar opgerichte tweede CAZ-zender blijft voorlopig bestaan.

‘Mijlpaal’

Sport krijgt geen vaste stek. De Rode Duivels ziet Lodewyckx als een familiebeleving, dus die komen op VTM. De Champions League komt op VTM 2 en de wedstrijden van de Croky Cup, de Belgische bekercompetitie, zullen op VTM 4 te zien zijn. Mogelijk komen er op het vierde net ook nog andere nichesporten.

DPG stapt dus af van een nichepubliek per zender. “We gaan heel bewust niet meer voor exclusieve zenders, maar voor inclusieve zenders. In hokjes duwen, gaan we niet meer doen. Als we keken naar de cijfers van Vitaya (dat op vrouwen mikte, red.), zagen we dat er ook veel mannen keken”, licht algemeen directeur tv, streaming en radio Dirk Lodewyckx toe.

“Met VTM hebben we vandaag een heel sterk merk, met straffe creatieve content en een enorme fanshop in Vlaanderen. We verbreden die unieke band die VTM heeft met de Vlaming en maken van onze familiezender een familie van zenders waarmee we alle doelgroepen aanspreken”, aldus Lodewyckx. 

“Dit is een belangrijke mijlpaal voor VTM. Sinds de start van Ka2 in 1995 hebben we ervoor gekozen ons aanbod naast VTM te differentiëren met eigen namen en eigen merken. Daar komt nu een einde aan. Vanaf 31 augustus is het VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4.”

Moeilijke tijden

DPG lanceert de nieuwe zenderstrategie in moeilijke tijden. Het bedrijf draait voor een belangrijk stuk op advertentie-inkomsten en die zijn de jongste maanden sterk teruggevallen. “Maart en april waren gruwelijk, maar we zagen een heropleving in juni, een hele mooie heropleving in juli, en de cijfers van augustus zien er absoluut niet slecht uit. We halen daar moed uit. Maar we hopen dat het niet meer tot een totale lockdown komt.”

DPG strijdt op drie fronten: de lineaire zenders, zijn gratis platform VTM GO waar programma’s van de zenders herbekeken kunnen worden met advertenties, én een betalend streamingplatform. Die ‘Vlaamse Netflix’ hoopt Lodewyckx dit jaar samen met Telenet te lanceren, maar daarvoor is eerst groen licht nodig van de Europese Commissie. Zolang die goedkeuring er niet is, kan de groep de plannen niet concreter maken.

Toeval of niet, eind vorige week raakte bekend dat Telenet, eigenaar van de SBS-zenders, volgend jaar zal uitpakken met Play VIER, Play VIJF, Play ZES en een nieuwe tv-zender Play ZEVEN.