‘Droogrot’ en andere gevaren voor je auto tijdens een hittegolf
Het is overdag nu zo heet dat je letterlijk een ei kunt bakken op je motorkap, maar de hitte brengt ook gevaren mee voor je auto. De banden, motor, lak en het interieur hebben flink te lijden onder deze tropische temperaturen.
Autofabrikanten zijn niet gek. Ieder nieuw model dat uitkomt, wordt getest in laboratoria en soms zelfs op de heetste plekken ter wereld om te kijken of ze tegen hoge temperaturen kunnen. Daarom smelt de lak van een nieuwe auto niet en raakt er ook geen lijm los in je interieur. Het is ook de reden dat nieuwe auto's zelden een kokende motor krijgen, of een klapband wanneer de temperatuur richting de 40 graden schiet.
Helaas testen autofabrikanten alleen nieuwe auto's. Want na een paar jaar is het al een heel ander verhaal. Zo kunnen autobanden al na een aantal jaar last krijgen van ‘droogrot’ door te lange blootstelling aan UV-straling en extreme hitte. Droogrot is een term die vooral in Engelstalige landen wordt gebruikt (dry rot). Het zorgt ervoor dat de oliën in het materiaal sneller zullen opdrogen, waardoor banden droog en broos worden. Zodra er kleine scheurtjes langs de zijwand of op het loopvlak te zien zijn, gaat het helemaal snel bergafwaarts en stijgt het risico op een klapband tijdens het rijden enorm.
Bandenspanning
Droogrot komt meestal voor wanneer banden al een tijdje niet zijn gebruikt. Om slijtage tegen te gaan en het risico van een klapband te verminderen, is het dus verstandig om iedere maand de bandenspanning te controleren. Banden met een te hoge of te lage bandenspanning slijten namelijk eerder. Parkeer je auto ook zoveel mogelijk in de schaduw om direct zonlicht op je banden te voorkomen, of bedek je banden met een hoes of handdoek. Ook het insmeren van de band met speciale bandenbeschermingsproducten helpt.
Kokende motor? Verwarming aan
Behalve een klapband is ook het gevaar van een kokende motor groot tijdens een hittegolf. Dat probleem doet zich vooral voor in de file of tijdens het rijden in de bergen en kan op twee verschillende manieren worden opgemerkt: enerzijds doordat het waarschuwingslampje van de koelvloeistof oplicht, anderzijds kan de temperatuurmeter ineens doorslaan naar rechts. Er is dan maar één remedie: zo snel mogelijk je auto op een veilige plek stilzetten en de motor uitschakelen. Doe je dat niet, dan kun je flinke schade aan de automotor toebrengen.
Wanneer je echt door moet - bijvoorbeeld omdat er geen vluchtstrook is of omdat het onveilig is om te stoppen - zet dan de verwarming zo hoog mogelijk en zet de ventilatie helemaal open. Op de parkeerplaats moet je de motorkap openzetten zodat de auto kan afkoelen. Na zo'n 15 minuten kun je de koelvloeistof controleren en bijvullen wanneer het peil daarvan te laag is. Daarvoor kun je desnoods ook tijdelijk water gebruiken.
Wanneer de motor blijft koken, verdient het aanbeveling om een pechhulp te contacteren. Wil je toch zelfstandig door, dan is het belangrijk om rustig te rijden en op tijd te schakelen, zodat de toerentallen laag blijven. De kachel kan het beste aan blijven staan voor extra motorkoeling, ook al wordt het daardoor in de auto zelf nog warmer.
‘Niet voltanken’
Ook verdient het aanbeveling om je auto niet helemaal vol te tanken tijdens een hittegolf. Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS), een Duitse autobond, zorgt extreme hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dit kan volgens de automobielclub niet alleen schade toebrengen aan het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, in extreme gevallen kan er zelfs brand uitbreken. Het beste is om de auto af te tanken en meteen te stoppen wanneer het tankpistool automatisch afslaat.
Het probleem is het temperatuurverschil: brandstof wordt opgeslagen in ondergrondse tanks bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan met ongeveer twee procent uit, wat overeenkomt met één liter meer volume in een tank van 50 liter, aldus de KS.
Lakschade door vogeluitwerpselen
Een minder riskant maar wel wel zeer vervelend gevaar tijdens een hittegolf zijn de uitwerpselen van vogels. Vooral bij warm weer ‘vreten’ de zuren die in uitwerpselen zitten namelijk in je autolak.Ze branden direct in de lak en kunnen doffe plekken en zelfs lakbeschadigingen veroorzaken. Grote temperatuurverschillen vergroten het probleem doordat de lak onder de uitwerpselen minder snel uitzet en zelfs krimpt, wat ook tot kleine beschadigingen leidt. Het is dus essentieel dat je zulke plekjes direct schoonmaakt, maar dat lukt niet altijd waardoor de uitwerpselen indrogen en hard worden. Wanneer je de harde plekjes verwijdert, kunnen hierdoor krassen achterblijven op de lak.
Door de uitwerpselen week te maken veeg je ze gemakkelijk van de lak, ook na vele uren zonlicht. Dat doe je door water op de uitwerpselen te gieten en er vervolgens een paar dubbelgevouwen krantenpagina’s overheen te leggen. Die krant overgiet je vervolgens ook rijkelijk met water, waarna het geheel een minuut of twintig moet intrekken. Vervolgens verwijder je de krant en wrijf je de weke uitwerpselen weg met een droge doek. Daarnaast zijn ook dode insecten funest voor je lak. Die kunnen eveneens met deze methode worden verwijderd. Wanneer je je autolak regelmatig goed in de was zet, wordt de lak minder snel aangetast door vogeluitwerpselen, hars en dode insecten, maar dat neemt niet weg dat je deze boosdoeners toch zo snel mogelijk moet verwijderen om permanente schade te voorkomen.
Dashboard en bekleding
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en UV-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen UV-straling. Aluminium werkt reflecterend en houdt daarmee zonnestralen weg. Een witte (hand)doek helpt tegen opwarming van het dashboard.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Waarom autofabrikanten vogelpoep maken
Hoewel vele Russen ervan overtuigd zijn dat geraakt worden door vogelpoep geluk brengt, heeft het voor auto’s minder fortuinlijke gevolgen. Autofabrikant Ford maakt daarom kunstmatige vogelpoep, zodat auto’s beter beschermd kunnen worden. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerTheo Van Hoof