Direct naar artikelinhoud
AchtergrondMedia

Hoe ‘Vlaamse Netflix’ Streamz een moeilijke bevalling werd

John Porter (CEO Telenet) en Kris Vervaet (CEO DPG Media België) slaan de handen in elkaar voor een Vlaamse streamingdienst.Beeld DPG Media

Europa geeft groen licht voor de streamingdienst die DPG Media en Telenet samen opzetten. De nieuwe televisiedienst, die tegengewicht moet bieden aan internationale spelers als Netflix, Disney en Apple TV, heet Streamz en wordt dit najaar gelanceerd.

Aan de geboorte van Streamz gaat een wel heel lastige bevalling vooraf. Twee jaar geleden al lanceerde DPG Media (het bedrijf boven VTM, Het Laatste Nieuws en deze krant) het plan voor een televisieplatform waar de kijker tegen betaling de beste Vlaamse fictie en het betere buitenlandse werk zou kunnen zien. Dat platform, dat al snel de werktitel ‘Vlaamse Netflix’ kreeg, was een manier om in te spelen op het razendsnel veranderde kijkgedrag. Ook de Vlaming vindt immers steeds vlotter de weg naar buitenlandse platformen als Netflix, Disney of Amazon. Een gelijkaardig aanbod van eigen bodem zou de euro’s die nu naar het buitenland stromen in eigen land houden en zo de dalende advertentie-inkomsten compenseren.

Alle zenders en distributeurs waren welkom om mee de schouders onder het project te zetten, luidde het bij de aankondiging. Maar dat het niet vanzelfsprekend zou zijn om de concurrenten mee op de kar te krijgen, was toen al duidelijk. Telenet-CEO John Porter, om maar één iemand te noemen, schoot het ballonnetje meteen de lucht uit. De Vlaamse markt was veel te klein voor zo’n initiatief, vond hij. Waarom zou je überhaupt een bedrijf willen kopiëren dat elk jaar royaal in de rode cijfers gaat?

De verschillende partijen gingen herhaaldelijk bij elkaar op de koffie, maar tot een akkoord kwam het niet. Na een jaar vruchteloos rondjes draaien koos DPG de vlucht vooruit en liet weten dat het de binnenlandse Netflix-variant dan wel alleen op poten zou zetten. Een beslissing die nog grotere vraagtekens bij het hele project zette. Hoe zou één zendergroep met een – in internationale context – wel heel beperkt budget ooit met een aanbod kunnen komen dat kan concurreren met dat van reuzen als Netflix, Amazon en Hulu?

Hoe ‘Vlaamse Netflix’ Streamz een moeilijke bevalling werd
Beeld RV

In februari van dit jaar volgde een heuse coup de théatre. Onder druk van de steeds fellere buitenlandse concurrentie en het daardoor steeds sneller veranderende kijkgedrag, was Telenet in alle stilte toch weer aan tafel geschoven bij DPG Media. Het kabelbedrijf zag steeds meer jonge kijkers afstappen van het traditionele televisieabonnement en hoopte die doelgroep met de nieuwe streamingdienst toch nog aan zich te binden. De twee mediabedrijven wilden samen een nieuw bedrijf oprichten vanwaaruit ze het televisieplatform zouden lanceren. Daarmee schoot de slaagkans van het project met een ruk de hoogte in. 

Waar bij de nieuwe dienst aanvankelijk alleen VTM-programma’s te zien zouden zijn, beloofde Telenet nu om ook de programma’s van de SBS-zenders (VIER, VIJF, ZES) en het internationale aanbod van Telenet Play naar Streamz te verhuizen. Dat de nieuwe dienst de ruim 400.000 klanten van het huidige Play-aanbod mocht overnemen, zou bovendien voor een vliegende start zorgen.

Europese mededinging

Al was er nog één hinderpaal. Omdat Telenet en DPG Media elk een behoorlijke brok van de Vlaamse televisiemarkt in handen hebben, wilden de Europese mededingingsautoriteiten hun samenwerking grondig bestuderen. In een gezamenlijk persbericht lieten beide partijen woensdag weten dat Europa het licht op groen zet, zonder bijkomende voorwaarden. 

Het nieuwe platform wordt dit jaar nog gelanceerd. Hoeveel een abonnement zal kosten en wat er precies te zien zal zijn, wordt later gecommuniceerd. 

Voor dat laatste is het wachten op de positie van de VRT. De openbare omroep kreeg van de Vlaamse regering opdracht om mee te stappen in het project, op voorwaarde dat er een rendabel businessmodel aan gekoppeld wordt. Alleen heeft de VRT met VRT.NU al een eigen platform dat bovendien gratis is. Het is afwachten of en hoe de nieuwe CEO Frederik Delaplace die twee met elkaar weet te verzoenen.