Deze SUV is ‘de duivel op wielen’ volgens Duitse milieubeweging
Hij is 600 pk sterk, 2.500 kilo zwaar en heeft een grote achtcilinder motor die drie keer meer verbruikt dan gemiddeld. De Deutsche Umwelthilfe heeft de Mercedes GLS daarom uitgeroepen tot ‘ecologisch meest zinloze SUV'.
De Mercedes GLS 63 AMG kreeg in Duitsland de ‘Goldener Geier’ uitgereikt, oftewel de Gouden Gier. Een tamelijk onaangename prijs, die het model won ten koste van vijf andere genomineerde auto’s van de merken Volkswagen, Audi, BMW en Range Rover.
De Mercedes-Benz won glansrijk, want in totaal koos ongeveer een derde van de 18.000 ondervraagden voor de Mercedes SUV, zo meldt de milieuorganisatie. Het gaat om de AMG-versie van deze 'Monster SUV’. De milieuactivisten hadden vooral kritiek op het vermogen van 600 pk en zijn leeggewicht van rond de 2,5 ton. En een prijskaartje vanaf 115.000 euro. De bond riep op tot een verkoopstop voor dergelijke SUV’s.
“Deze gigantische stads-SUV’s zijn buitengewoon schadelijk voor het klimaat en passen niet in onze steden”, aldus de organisatie. “De fabrikanten promoten deze klimaatmoordenaars met enorme reclamebudgetten omdat ze naar verluidt onmisbaar zijn voor de ‘stedelijke levensstijl", aldus DUH-adjunct-directeur Barbara Metz. Ze roept ook op tot een strafbelasting van tienduizenden euro’s van deze bijzonder schadelijke voertuigen en sprak zich uit tegen grotere parkeerplaatsen in stadscentra.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Peperdure tweedehandsauto’s geroofd bij jonge handelaar: “Keihard werken en dan overkomt je zoiets”
Dieven hebben in de nacht van dinsdag op woensdag in Kuurne twee exclusieve tweedehandswagens - nieuw kosten de wagens zowat 250.000 euro - gestolen bij autohandelaar Arne Van Renterghem (24). “Mijn twee duurste, natuurlijk”, zucht de jongeman, die al jaren zeven op zeven werkt om z’n eigen zaak alle kansen te geven. “Het was professioneel voorbereid. De daders hadden niet eens de sleutels nodig om weg te rijden met de wagens.” -
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Dit is de eerste auto ooit met een achterbankairbag
Nog voordat de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse is onthuld, gaat hij de geschiedenisboeken al in. De nieuwe generatie van de Duitse toplimousine, waarvan de productieversie pas in september het levenslicht ziet, krijgt namelijk als eerste auto ooit airbags op de achterbank. -
Zo spectaculair ziet de binnenkant van je band eruit tijdens het rijden
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichael Steyaert
robertrand walraedt
Johan Billiet
Karl Winslow
marco van calster