Infrabel

Afsluiting en betonnen blokken moeten spoorlopers tegenhouden in station van Londerzeel

Spoornetbeheerder Infrabel test in het station van Londerzeel nieuwe manieren uit om te voorkomen dat mensen de sporen oversteken. Want hoewel het aantal gevallen van spoorlopen daalt, toch telt Infrabel méér slachtoffers. 

Het station van Londerzeel heeft een kwalijke reputatie als het over spoorlopen gaat.  Per dag  steken er ongeveer zes mensen de sporen over om het andere perron te bereiken. Dat probleem pakt spoornetbeheerder Infrabel nu aan met twee maatregelen: een afsluiting tussen de sporen en betonnen blokken tussen het perron en de overweg. 

Dubbel probleem

"De sporen oversteken in een station is levensgevaarlijk", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Maar hier in Londerzeel hebben we nog een ander probleem: mensen steken aan het einde van het perron de straat over tussen het spoor en de slagbomen. Dat is minstens even gevaarlijk, want zij zien niet of de lichten van de overweg op rood staan. Op een week tijd telden we 46 mensen die dat deden", verduidelijkt Baeken.

Afsluiting en betonnen blokken

Infrabel nam daarom een dubbele maatregel. Thomas Baeken: "Enerzijds hebben we ter hoogte van het station een afsluiting van ruim 300 meter geplaatst. Dat is een primeur voor België. Bedoeling is dat niemand nog het spoor oversteekt. Vier camera's zullen dat in het oog houden, zodat we snel weten of het systeem werkt.

Ook het andere probleem probeert Infrabel op te lossen. "Aan het einde van het perron hebben we betonnen blokken geplaatst van het type "New Jersey", die je ook op autosnelwegen ziet voor de beveiliging van een werf. Daardoor kan niemand langs daar nog het perron op en heeft het oversteken daar geen zin meer. Het aantal overtredingen daar is dan ook drastisch verminderd", geeft Baeken aan. 

Infrabel

Minder gevallen, méér slachtoffers

De maatregelen zijn de jongste in een lange rij om het spoorlopen te ontmoedigen. En ze lijken te werken, want voor het derde jaar op rij daalt het aantal vastgestelde gevallen. "In de eerste helft van dit jaar telden we maar 313 gevallen", vertelt Baeken. "Maar we beseffen ook wel dat er door de lockdown en de aanhoudende coronacrisis minder mensen op de been zijn." Het aantal slachtoffers stijgt daarentegen sterk. Dit jaar eiste spoorlopen al drie dodelijke slachtoffers en vielen er ook zes zwaargewonden. Dat is nu al meer dan in heel 2019. "Het bewijs dat we onze inspanningen moeten voortzetten", besluit Baeken. 

Meest gelezen