Waarom je auto straks zelf de accu is voor elektrische aandrijving
De techniek heet ‘Cell-to-chassis‘ en betekent in feite dat je auto zelf gaat dienen als accu voor elektrische auto's. Volgens accuspecialist CATL uit China is het in 2030 al zover en stijgt de actieradius daardoor naar 800 kilometer.
Volgens een rapport van persbureau Reuters werkt batterijcelfabrikant CATL (Contemporary Amperex Technology Co.Ltd.) al enige tijd aan de nieuwe technologie. Bij de nieuwe techniek worden accucellen rechtstreeks in de carrosserie geïntegreerd. De technologie zou kosten besparen en meer rijbereik bieden.
Niet alleen zijn hierdoor grote accupacks overbodig, ook komt er een einde aan de losse modules waarin voorheen de individuele accucellen werden gecombineerd. In vrijwel alle moderne elektrische voertuigen worden de accu’s momenteel in omvangrijke en zware behuizingen in de bodemplaat geïnstalleerd. Wanneer die worden weggelaten, verliezen elektrische auto's ook gewicht.
Doordat de modules en packs overbodig zijn, passen er meer cellen in auto's. En meer cellen betekent meer bereik. Met de nieuwe technologie is het mogelijk om tegen 2030 elektrische voertuigen te bouwen met een actieradius van meer dan 800 kilometer, die niet duurder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor, zo verklaarde CATL-baas Zeng Yuqun op een industrieconferentie in Wuhan, China.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Elektrische wagen vooral populair bij bedrijven, particulier hinkt achterop
Febiac brengt een stand van zaken van de eerste jaarhelft. Tot nog toe werden er 30 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan vorig jaar in dezelfde periode. Maar er is ook goed nieuws: de gemiddelde CO2-uitstoot daalde fors, met dank aan de bedrijven die hun wagenpark veel sneller elektrificeren dan de particulieren. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerstephan Maris
pipo de clown
Johan Billiet
Joske Zeeuw
hendrik espeel