Direct naar artikelinhoud
EconomieE-commerce

E-commerce floreert dankzij corona. Maar wat als het virus verdwijnt?

E-commerce floreert dankzij corona. Maar wat als het virus verdwijnt?
Beeld REUTERS

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat we alles meer dan ooit online bestellen. Verrassend is het niet dat e-commerce-bedrijven uitstekende bedrijfsresultaten kunnen voorleggen. Maar moeten zij een coronavaccin vrezen of hebben we dat online bestellen voor altijd in ons hart gesloten?

972,1 miljoen euro. Dat is de recordomzet die het Duitse HelloFresh boekte in het tweede kwartaal. Een toename met maar liefst 123 procent. Tussen begin april en eind juni leverde HelloFresh 18,1 miljoen maaltijdboxen aan huis, een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan vier miljoen gezinnen als klant.

Een gelijkaardige evolutie tekende zich af bij die andere Duitse speler, Zalando. De omzet steeg met 27,4 procent naar meer dan twee miljard euro. Het aantal actieve nieuwe klanten steeg de voorbije coronamaanden met twintig procent naar 34,1 miljoen. Het Nederlandse bezorgbedrijf Just Eat Takeaway, bekend van zijn oranje fietsen, zag ook overal de bestellingen fors toenemen. En ook bij Bol.com, onderdeel van Ahold Delhaize, is men zeer te spreken over de recente ontwikkelingen. Het concern communiceert wel geen aparte cijfers over zijn onlinetak.

Die resultaten hoeven niet te verbazen. Corona maakte van winkelen een benarde ervaring. Wie gezond wil eten, nieuwe schoenen nodig heeft of een snelle snack naar binnen wil spelen, zoekt sneller zijn toevlucht in e-commerce-bedrijven. De vraag is of het coronavirus een vertekend beeld geeft van hoe we met z’n allen in de toekomst zullen winkelen en leven. Blijven deze bedrijven enkel groeien zolang er geen vaccin is? Of was het coronavirus een versnellende factor in de retailsector?

Experts neigen naar dat laatste. Professor consumentengedrag Maggie Geuens (UGent) verwijst daarvoor naar onderzoek na een periode van recessie. “In zo’n periode grijpen consumenten eerder naar huismerken dan naar A-merken om wat geld te besparen. En ook nadien, zodra de economie zich weer hersteld heeft, blijven heel wat consumenten die huismerken kopen.” Zij hebben kunnen ervaren dat die producten ook aan de minimale kwaliteitsvereisten voldoen.

Spookrestaurants

Het zou Geuens dan ook niet verbazen mochten heel wat consumenten, die voor het eerst een account bij Zalando hebben aangemaakt, ervaren hebben hoe makkelijk dat is. Eens de drempel van een account aanmaken en uitzoeken hoe alles werkt overwonnen is, is die drempel voor een tweede aankoop veel kleiner.

Ook volgens retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail moeten we ons geen illusies maken. Technologie heeft de betekenis van retail helemaal veranderd. “Vroeger kocht een bedrijf bepaalde producten in bulk om die dan door te verkopen aan de eindconsument. Vandaag wordt steeds meer duidelijk dat dergelijke bedrijven overbodig worden. Ze worden vervangen door de smartphone.”

Of het nu over boeken, voedsel of zelfs bereide maaltijden van restaurants gaat, we kopen alles via de smartphone. “Daardoor is alles nog eens hypergepersonaliseerd ook”, zegt Snoeck. Dat uit zich op verschillende manieren. “Mensen zullen voor non-food steeds minder naar de winkel gaan. Hoe meer je online koopt, hoe meer de platformen weten wat je koopt, hoe beter zij zullen voorspellen wat je koopt.” Snoeck wijst erop dat Bol.com al veertien dagen op voorhand met hoge nauwkeurigheid kan voorspellen wat consumenten zullen aanschaffen. “Daar stellen zij dan weer hun magazijnen op in.” Met andere woorden: hoe meer we online kopen, hoe gemakkelijker het ons gemaakt zal worden om nooit meer naar de winkel te gaan.

“Ik voorspel dat traditionele winkels nog veel meer zullen focussen op eten. De ruimte die vrijkomt in die winkels zal gebruikt worden om ‘food service’ mee uit te bouwen”, zegt Snoeck. “Denk aan het voorbeeld van Hello Fresh, maar ook aan spookrestaurants, zonder tafeltjes, die vanuit één plek gerechten van over de hele wereld tot aan de deur brengen, onder verschillende merken.” Om maar te zeggen: corona lichtte maar een tipje van de sluier over waar het met e-commerce heen gaat.