CD&V wil dat telecomoperatoren nummers blokkeren op vraag van klant
CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil telecomoperatoren klantvriendelijker maken. Zo wil ze dat alle operatoren het mogelijk maken dat klanten nummers laten blokkeren waarvan ze geen oproepen meer willen krijgen. Ook wil ze een maximale wachttijd bij de telefonische klantendienst van 2,5 minuten wettelijk verankeren.
Het voorstel om bepaalde nummers te kunnen laten blokkeren door de operator, komt er volgens Dierick op vraag van consumenten. "De bedoeling is om kwaadwillige en ongewenste oproepen of oplichterij tegen te gaan en dus meer veiligheid te bieden aan de klanten. Steeds meer zeer jonge minderjarigen gebruiken mobiele telefonie. Een beter blokkeringssysteem zou hen beschermen tegen malafide oproepen", luidt het.
Wie een beetje handig is, kan op de meeste toestellen zelf al inkomende oproepen van bepaalde nummers blokkeren. Dierick verwacht echter dat de operatoren dat regelen voor hun klanten. "Verschillende operatoren bieden geen mogelijkheid aan om bepaalde inkomende oproepen (een nummer of nummerreeks) te blokkeren. Andere operatoren hebben aangetoond dat het technisch mogelijk is om blokkeringen van inkomende oproepen op selectieve basis te installeren op de aansluitingen van klanten." Ook de ombudsdienst voor Telecommunicatie drong al op meer blokkeringsmogelijkheden aan.
Maximale wachttijd
Verder wil Dierick verzekeren dat klanten met vragen of klachten snel de klantendienst aan de lijn krijgen. Ze wil een maximale wachttijd van 2,5 minuten in de wet zetten. Wie langer moet wachten, moet de mogelijkheid krijgen om zijn gegevens achter te laten om teruggebeld te worden binnen een dag. Die regeling staat wel al in een charter over klantvriendelijkheid dat de operatoren enkele jaren geleden ondertekenden. Volgens cijfers van telecomwaakhond BIPT over de eerste helft van vorig jaar, slagen de klantendiensten er in circa 80 procent van de gevallen in om binnen de 2 minuten te antwoorden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
Als zelfstandigen ziek worden, blijven ze vaker dan werknemers langdurig thuis, blijkt uit nieuw onderzoek van het Intermutualistisch Agentschap (IMA) en het Riziv. ‘De Tijd’ bericht vandaag over het onderzoek, waarvoor jarenlang 220.000 mensen werden opgevolgd. -
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
In en rond Oudenaarde en Ronse zijn de jongste weken meerdere verdachten opgepakt en aangehouden nadat ze betrapt werden op bezit of gebruik van de nieuwe designerdrug ‘monkey dust’. In één specifiek geval was er zelfs sprake van een jonge man en vrouw die gebruikten in het bijzijn van een 2-jarige peuter. En dat niet alleen: het kindje testte zelf positief op meerdere harddrugs.Oudenaarde, Ronse -
-
PREMIUM
Gewapend tegen 'robocalls'
-
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
“Wegwijzers zijn smerig, er hangt een muffe geur, frisdrankautomaten staan leeg en in het ballenbad zou ik m’n kinderen niet laten spelen." Het Boudewijn Seapark in Brugge krijgt er flink van langs in een recente YouTube-video van pretparkfan Kevin Collier. De man bracht afgelopen weekend een bezoek aan het park en deelde zijn bevindingen met zijn volgers. Die zijn niet min, maar bij het pretpark hebben ze een reactie klaar.Brugge -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Opgelet voor telefoontjes uit paradijselijke oorden: “Nummers lijken uit zone Brussel”
-
Zoekactie naar mogelijk vermist persoon in zee bij Knokke levert voorlopig niets op
Dinsdagavond laat is in de zee bij Knokke een zoekactie in zee gestart naar een persoon die te water is gegaan en mogelijk niet is teruggekeerd. Dat meldt burgemeester Jan Morbee aan onze redactie nadat via 4040 meldingen binnenliepen over een zoekactie met helikopters en boten ter hoogte van brasserie Rubens aan de Zeedijk. -
Oplichting via telefoon neemt opnieuw toe
Oplichting via de telefoon is in 2019 opnieuw opgeflakkerd. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Ombudsdienst voor telecommunicatie. De klachten van de verbruikers legden verschillende vormen van fraude bloot: telefoon-phishing, fraude via Messenger (Facebook), wangiri-fraude (waarbij er geprobeerd wordt om mensen terug te laten bellen naar dure betaalnummers) en telefonische oplichting via dure 090x-nummers. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIsabelle dethoor
Wilfried Vanden Berg
Eddy Keulier
Serge Aernoudt
Latifa Ouakrim