CD&V wil dat telecomoperatoren nummers blokkeren op vraag van klant
CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil telecomoperatoren klantvriendelijker maken. Zo wil ze dat alle operatoren het mogelijk maken dat klanten nummers laten blokkeren waarvan ze geen oproepen meer willen krijgen. Ook wil ze een maximale wachttijd bij de telefonische klantendienst van 2,5 minuten wettelijk verankeren.
Het voorstel om bepaalde nummers te kunnen laten blokkeren door de operator, komt er volgens Dierick op vraag van consumenten. "De bedoeling is om kwaadwillige en ongewenste oproepen of oplichterij tegen te gaan en dus meer veiligheid te bieden aan de klanten. Steeds meer zeer jonge minderjarigen gebruiken mobiele telefonie. Een beter blokkeringssysteem zou hen beschermen tegen malafide oproepen", luidt het.
Wie een beetje handig is, kan op de meeste toestellen zelf al inkomende oproepen van bepaalde nummers blokkeren. Dierick verwacht echter dat de operatoren dat regelen voor hun klanten. "Verschillende operatoren bieden geen mogelijkheid aan om bepaalde inkomende oproepen (een nummer of nummerreeks) te blokkeren. Andere operatoren hebben aangetoond dat het technisch mogelijk is om blokkeringen van inkomende oproepen op selectieve basis te installeren op de aansluitingen van klanten." Ook de ombudsdienst voor Telecommunicatie drong al op meer blokkeringsmogelijkheden aan.
Maximale wachttijd
Verder wil Dierick verzekeren dat klanten met vragen of klachten snel de klantendienst aan de lijn krijgen. Ze wil een maximale wachttijd van 2,5 minuten in de wet zetten. Wie langer moet wachten, moet de mogelijkheid krijgen om zijn gegevens achter te laten om teruggebeld te worden binnen een dag. Die regeling staat wel al in een charter over klantvriendelijkheid dat de operatoren enkele jaren geleden ondertekenden. Volgens cijfers van telecomwaakhond BIPT over de eerste helft van vorig jaar, slagen de klantendiensten er in circa 80 procent van de gevallen in om binnen de 2 minuten te antwoorden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Lichaam van man (60) aangetroffen aan wachtbekken in Sint-Pieters-Leeuw: getuigen melden rolstoel op oever
Sint-Pieters-Leeuw -
PREMIUM3
In de val gelokt met een mailtje over Trump: zo konden Chinese hackers ook toegang krijgen tot Belgische computers
Het is de Amerikaanse overheid menens in de strijd tegen de Chinezen die ook de computer van enkele Belgische politici - onder wie commissievoorzitter Els Van Hoof - hackten. Wie met een gouden tip de Amerikanen naar 7 geïdentificeerde leden van hackerscollectief APT31 kan leiden, krijgt een beloning van liefst 10 miljoen dollar. Wat hebben die Chinese hackers dan allemaal op hun kerfstok? En hoe konden zij onze Belgische parlementairen in verlegenheid brengen? -
Opgelet voor telefoontjes uit paradijselijke oorden: “Nummers lijken uit zone Brussel”
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg afgelopen dagen meer dan 30 klachten binnen van mensen die hinderlijke telefoontjes van onbekenden krijgen. Het gaat om bellers uit paradijselijke oorden als Samoa (landcode +685), Papoea-Nieuw-Guinea (+675) en Ascension (+247). -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Gewapend tegen 'robocalls'
Je hebt een gemiste oproep van een onbekend nummer. Je belt terug, krijgt iemand in een voor jou onverstaanbare taal aan de lijn en haakt in. Maar intussen liep er wel een bedragje van je telefoonrekening. Hoe wapen je je tegen die 'robocalls'? -
Oplichting via telefoon neemt opnieuw toe
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Al zeker 16 meldingen na nieuws van fertiliteitsarts die sperma van studenten ‘misbruikte’
De vzw Donorkinderen kreeg de voorbije week al zestien meldingen na het nieuws over de Brusselse fertiliteitsarts die ongevraagd sperma van studenten gebruikte voor de verwekking van donorkinderen. De organisatie hoopt ook snel aan tafel te zitten met de VUB en het UZ Brussel. -
PREMIUM39
41 foto’s zonder dat je je ervan bewust was: gezichtsherkenning op 10 Miles maakt indruk, maar mag dat zomaar?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIsabelle dethoor
Wilfried Vanden Berg
Eddy Keulier
Serge Aernoudt
Latifa Ouakrim