CD&V wil wachttijd bij helpdesk telecomoperatoren beperken tot 2,5 minuten

CD&V kondigt zondag enkele maatregelen aan om telecomoperatoren ‘klantvriendelijker te maken’. Zo moet de wachttijd bij de helpdesk beperkt worden tot 2,5 minuten en moet de operator nummers blokkeren op vraag van de klant.

De maatregelen zijn ingediend als amendement op een voorstel van N-VA-Kamerlid Michael Freilich.

‘Vele klanten ergeren zich aan de eindeloze wachttijden bij de telefonische helpdesk van telecomoperatoren. Wij stellen voor de wachttijd beperken tot maximum 2,5 minuten en als de oproep dan nog niet beantwoord is, kan de oproeper zijn gegevens achterlaten. De telecomoperator moet dan zelf gratis contact opnemen met de klant, ten laatste de volgende werkdag’,zegt CD&V-Kamerlid Leen Dierick in een persbericht.

Blokkeren

Daarnaast vraagt Dierick aan operatoren om bepaalde nummers te blokkeren als de klant dat vraagt. In principe kunt u dat zelf, maar Dierick verwacht hier meer initiatief van de provider. Consumenten zouden daarnaar gevraagd hebben, volgens Dierick. ‘Steeds meer zeer jonge minderjarigen gebruiken mobiele telefonie. Een beter blokkeringssysteem zou hen beschermen tegen malafide oproepen’, klinkt het.

Ten slotte wil ze dat operatoren hun klanten beter inlichten over wat er wel en niet verandert als u van provider verandert. ‘Nu aarzelen internetgebruikers soms om over te schakelen op een andere provider uit vrees om hun e-mailadres te verliezen. Providers moeten duidelijk aangeven aan hun klanten dat zij hun e-mailadres kunnen behouden, zelfs al zeggen zij hun contract op. Zo kunnen we de concurrentie aanscherpen en de rompslomp voor abonnees beperken’, besluit Dierick.

Meer