Evenepoel terug naar België: “In het beste geval kan hij over twee maanden weer fietsen”
WielrennenNa de euforie van vier mooie rondezeges op rij keek Remco Evenepoel (20) zaterdag in de Ronde van Lombardije de dood in de ogen. De blessures van de nieuwe ‘golden boy’ van het Belgische wielrennen zijn zwaar, zijn seizoen zit erop. Máár: “Hij leeft!”
Net over de top van de Colma di Sormano ging het zaterdag gruwelijk mis voor de topfavoriet van de Ronde van Lombardije. Evenepoel miste een scherpe bocht naar links, maakte een salto over het stenen muurtje van een hoge brug en stortte acht à tien meter diep het ravijn in. De Sormano staat bekend om zijn razendsnelle en gevaarlijke afdaling en was in het verleden wel vaker het decor van crashes. Onder anderen twee andere Belgen, Jan Bakelants en Laurens De Plus, kwamen er in 2017 nog spectaculair ten val. Dit beeld was op z’n minst even huiveringwekkend.
Pas bij het binnensijpelen van de eerste foto’s herademde de wielerwereld. Evenepoel lag bleek weggetrokken onder het bladerdek. In een kronkel, met nekbrace, het hoofd volledig gestabiliseerd. Maar, belangrijk: volledig bij bewustzijn. “Hij spreekt, kijkt helder uit de ogen”, klonk het meteen. Oef.
Eenzame fiets
Zijn fiets bleef eenzaam achter op het asfalt, zonder het minste schrammetje mooi tegen de muur aan. Zelf kwam Evenepoel pal op beide voeten terecht. Wat meteen ook de specifieke aard van zijn blessures verklaarde. Nadat Davide Bramati en Geert Van Bondt, ploegleiders bij Deceuninck-Quick.Step, hem op eigen kracht uit het ravijn hadden getild, werden in het Ospedale Sant’Anna in San Fermo della Battaglia een breuk in het bekken (op de plek waar de kop van de heup het dijbeen binnendringt), een dubbele breuk van het schaambeen en bloeduitstortingen op de longen vastgesteld. Precies die laatste kwetsuur maakte een snelle repatriëring onmogelijk. Evenepoel bleef 24 uur in observatie, wachtend op een ‘fit to fly’. Ook gisteravond was nog niet 100% duidelijk wanneer hij precies via Europe Assistance naar België kon worden overgebracht. “Dat heeft dan vooral te maken met het feit dat we die repatriëring zo goed mogelijk willen geregeld krijgen”, verduidelijkte de Italiaanse persverantwoordelijke van de ploeg, Alessandro Tegner. “Bedoeling is om hem in één vloeiende beweging van Como naar het AZ Herentals te brengen (het ziekenhuis waar ook Wout van Aert revalideerde na zijn val in de Tour vorig jaar, red.), waar het team van dokter Toon Claes zich verder over hem zal ontfermen. Remco moet liggend worden getransporteerd. We hopen dat zo snel mogelijk te doen, liefst al op maandag (vandaag, red.).”
Zeker zes weken revalideren
Volgens ploegdokter Yvan Vanmol was de repatriëring een kwestie van wachten op de juiste formulieren. “De prognose op volledig herstel is zeer goed. Wanneer hij weer in België is, zal hij onderzocht worden door orthopedische chirurgen. Die moeten bepalen of er een operatie nodig is”, aldus nog Vanmol.
Ondertussen doken meer en meer (amateur)beelden op, die duidelijk maakten dat Evenepoel aan het allerergste is ontsnapt. Een paar meter verder op de bewuste SP44 gaapte écht wel de onpeilbare diepte. “Dan hadden we hier nu niet aan de ‘pronto socorsso’ (spoed, red.) gestaan, maar enkele meters verderop (aan het mortuarium, red.)”, gaf teammanager Patrick Lefevere veelbetekenend mee. “’Sorry’, was het eerste dat hij tegen me zei. ‘Waarom dan?’, antwoordde ik. ‘We zijn gewoon heel blij dat je nog leeft.’”
Dokter Vanmol schat dat Evenepoel zeker zes weken zal moeten revalideren. “In het beste geval kan hij over twee maanden weer fietsen en geraakt hij klaar voor de eerste teamstage in december.” De gevolgen voor Evenepoels seizoen zijn hoe dan ook ingrijpend. Lefevere: “Wat dit betekent? Dat hij vaak tv zal moeten kijken, vrees ik.” Onverbiddelijk over en uit, met andere woorden. Geen BK en EK tijdrijden, geen Tirreno-Adriatico en vooral geen Giro, waar hij begin oktober zijn groterondedebuut had moeten maken. Al is ploegdokter Vanmol optimistisch over de toekomst. “Of hij opnieuw de oude wordt? Zeker, en zelfs nog beter.”
Lefevere over Evenepoel:
Ploegleider Davide Bramati over de toestand van Evenepoel:
Lees ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM22
“Pogacar is de Messi van de fiets, wie durft zeggen dat hij nooit Parijs-Roubaix zal winnen?”
Tadej Pogacar schreef zondag Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam. Onhoudbaar, onstopbaar was de Sloveen. Een zege met een emotioneel kantje maar ook de zoveelste bevestiging/demonstratie van “een gigatalent met een lichtjaar voorsprong op de tegenstand”, aldus onze analist Michel Wuyts, die nu al reikhalzend richting Giro kijkt. “De Ronde van Italië als doekje voor het bloeden, schrap dat maar.” -
-
3
"Genoten, maar heel raar": Nys strijdt niet om prijzen in ultrakorte proloog van Romandië, zege is voor Nederlander Zijlaard
-
PREMIUM9
Weg met oortjes en een kleiner peloton? Renner Bauke Mollema komt met opvallende voorstellen om de koers veiliger te maken
Het wielervoorjaar werd overschaduwd door valpartijen. De Nederlander Bauke Mollema (37), een van de meest ervaren renners in het peloton, deelt zijn opmerkelijke ideeën om de kans op ongelukken te verkleinen. Van een kleiner peloton tot het afschaffen van oortjes. Adam Hansen, voorzitter van de internationale rennersvakbond CPA, reageert. -
4
Dichte ereplaatsen voor Van Gils en Vansevenant, die botsing in sprint maar nét kunnen vermijden
Met Maxim Van Gils (vierde) en Mauri Vansevenant (zesde) vinden we twee Belgen terug in de top 10 van Luik-Bastenaken-Luik. Na de sprint om de derde plaats gingen onze landgenoten nog bijna tegen de grond. Vansevenant kon een botsing met een toeschouwer nét vermijden. -
12
WIELERKORT. Met een sprongetje erbovenop: Toon Aerts wint voor het eerst sinds schorsing
-
PREMIUM4
Na de gedwongen reset staat Arnaud De Lie voor zijn rentree: “Cru gezegd: of hij dit jaar een koers wint of niet, telt voor ons niet”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
15
Waarom mochten Van der Poel en co gebruik maken van de volgwagens om na valpartij terug te keren?
Ook gezien? Toen de groep met Van der Poel en co in Luik-Bastenaken-Luik achterop raakte door een valpartij op honderd kilometer van de finish, kregen ze in hun achtervolging wel erg veel hulp van de volgwagens. Niemand werd daarvoor bestraft. Begrijpelijk, want de jury liet het zelf toe. -
PREMIUM8
Tadej Pogacar tegen de rest, de ongelijke strijd tussen aardse wezens en een alien: “Blij dat hij weg was”
155 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEtienne Gossye
francine dossche
Erna Vande Walle
Roger Deprez
Daniel Steens