NMBS overweegt fietsparkings betalend te maken

Fietsenstalling in Gent-Sint-Pieters. ©  belga

De NMBS denkt eraan een vergoeding te vragen aan wie zijn fiets langer dan 24 uur achterlaat in een fietsenstalling aan het station.

tlb, th

De NMBS creëert tegen 2025 zo’n 50.000 extra plaatsen voor fietsen. ‘Op dit moment is de visie van de NMBS dat fietsenstallingen gratis blijven’, zei de federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een antwoord op een parlementaire vraag. Om er onmiddellijk aan toe te voegen dat er waarschijnlijk wel gewerkt zal worden met een maximale duur van het gratis parkeren.

‘24 uur, bijvoorbeeld. Als die maximale duur overschreden wordt, wordt het parkeren betalend. Het gaat om het model van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De NMBS moet nog onderzoeken of ze dat model in zijn geheel kan over­nemen. De spoorwegmaatschappij vraagt alleen dat er betaald wordt voor fietsenstallingen met toegangscontrole. De klant betaalt dus alleen voor de extra dienstverlening.’

Verhoogde veiligheid

Via haar dochteronderneming B-Parking werkt de NMBS tegelijk aan de uitrol van een nieuw systeem voor de toegangscontrole. Dat systeem werkt met de Mobib-kaart. De klant kan op die manier met dezelfde kaart betalen voor zijn treinticket en fietsparking. ‘Met de invoering van het toegangscontrolesysteem wil de NMBS de fietsers een gegarandeerde stallingplaats en een verhoogde veiligheid aanbieden. Het zal worden uitgerold in samenwerking met de lokale besturen.’

Vlaams volksvertegenwoor­diger en gemeenschapssenator Annick Lambrecht (SP.A) betreurt het dat fietsparkeren betalend zou worden. ‘De overheid moet de combinatie van fiets en trein net stimuleren. Wie zich verplaatst met fiets en trein, veroorzaakt minder auto’s op onze wegen. In plaats van hen te belonen, bestraffen we hen. Het lijkt wel alsof de NMBS op allerlei manieren meer geld uit de zakken van de reizigers probeert te kloppen, terwijl een fietsparking en een plaatsje voor je fiets puur bij de dienstverlening hoort.’

Lambrecht hoopt dat ook de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), zich zal verzetten tegen het plan.