Binnenkort betalen voor fietsparking aan stations

De NMBS wil reizigers, die hun fiets voor langere tijd achterlaten in een fietsenstalling aan het station laten betalen. Op die manier hoopt de vervoersmaatschappij tegen 2050 zo’n 50.000 extra fietsplaatsen te creëren.

Er wordt daarom gedacht aan een maximale duur van bijvoorbeeld 24 uur om te parkeren met de fiets. De Nederlandse Spoorwegen (NS) voerde eerder al een gelijkaardig model in. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (sp.a) betreurt het dat de combinatie van fietsen en treinen zo ontmoedigd wordt.

Met deze maatregel hoopt de NMBS zijn dienstverlening naar eigen zeggen onderhoudsvriendelijker, veiliger en comfortabeler te maken.

‘Op dit moment is de visie van de NMBS dat fietsenstallingen gratis zouden blijven’, zegt de federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een antwoord op een parlementaire vraag. Ook is Bellot ervoor te vinden om maximale duur van het gratis parkeren in te voeren. Dat melden de Mediahuis-kranten.

‘Alleen betalen voor extra dienstverlening’

‘Bijvoorbeeld 24 uur’, zei Bellot. ‘Wanneer die maximale duur overschreden wordt, wordt het parkeren betalend. Het gaat om het model van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De bewaakte zones daarentegen met laadpunt en met toegangscontrole, zijn wel betalend.’

‘De NMBS moet nog onderzoeken of ze dat model in zijn geheel kan overnemen. De spoorwegmaatschappij vraagt alleen dat er betaald wordt voor fietsenstallingen met toegangscontrole. De klant betaalt dus alleen voor de extra dienstverlening.’

MoBiB-kaart

Daarnaast werkt de NMBS via haar dochterbedrijf B-Parking aan een nieuw systeem voor de toegangscontrole. Dat systeem zou werken met de MoBiB-kaart. Op die manier zouden klanten met dezelfde kaart kunnen betalen voor treintickets en fietsparkings.

‘Met de invoering van het toegangscontrolesysteem wil de NMBS de fietsers een gegarandeerde stallingplaats en een verhoogde veiligheid aanbieden’, zei Bellot. ‘Het zal worden uitgerold in samenwerking met lokale besturen en openbare vervoersmaatschappijen.’

Protest van sp.a

Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenschapssenator Annick Lambrecht (sp.a) is niet te vinden voor de plannen van de NMBS en Bellot. Ze vindt dat de overheid fietsen, pendelen en de combinatie daarvan net moet aanmoedigen: ‘De overheid moet de combinatie van fiets en trein juist stimuleren, we zitten op dat vlak al historisch achter ten opzichte van veel landen.’

‘Wie zich verplaatst met fiets en trein zorgt voor minder auto’s op onze wegen en is meer in beweging. In de plaats van te belonen, bestraffen we hen. Het lijkt wel alsof de NMBS op allerlei manieren meer geld uit de zakken van de reizigers probeert te kloppen, terwijl een fietsparking en gegarandeerd een plaatsje voor je fiets eigenlijk puur bij de dienstverlening moet horen.’

Lambrecht hoopt dat ook de Vlaamse minister bevoegd voor fietsbeleid Lydia Peeters (Open Vld) zich zal verzetten tegen het plan van de NMBS en Bellot.