‘West-Europa verkoopt dit jaar ruim één miljoen elektrische wagens’

West-Europa is tijdens de maand juli een groter verkoper van elektrische auto’s geworden dan China. Dat fenomeen was onder meer te danken aan de initiatieven van een aantal landen – zoals Duitsland en Frankrijk – waar maatregelen werden genomen om de vraag naar elektrische wagens te versterken. Dat staat in een rapport van de Duitse autospecialist Matthias Schmidt.

De ingrepen van de Europese overheden moesten de negatieve impact van de coronacrisis – die de autoverkoop zwaar heeft getroffen – opvangen. Daarnaast hebben een aantal fabrieken van elektrische auto’s in Europa beslist om hun productie gevoelig op te drijven.

Subsidies

‘Volgens de tellingen van Matthias Schmidt werden in West-Europa tijdens de eerste zeven maanden van dit jaar ruim 500.000 elektrische wagens verkocht,’ aldus het persbureau Bloomberg. ‘Daarmee lag de verkoop in West-Europa 14.000 exemplaren hoger dan in China.’ 

De West-Europese markt profiteert volgens Schmidt van allerlei tussenkomsten van de overheden. ‘Regeringen helpen de autobouwers niet alleen de impact van de coronacrisis op te vangen,’ merkt hij op. ‘Daarnaast steunen ze ook de inspanningen van de autobouwers om de strengere emissienormen te halen.

‘In China kent de automarkt anderzijds weliswaar een heropleving, maar de overheid heeft beslist om een einde te maken aan een aantal subsidies die de verkoop van elektrische wagens moesten stimuleren.’ Dat verschil in aanpak maakt zich volgens Schmidt nu ook in de verkopen duidelijk.

Matthias Schmidt verwacht dat West-Europa dit jaar een verkoop van meer dan één miljoen elektrische wagens zal halen. Dat is volgens de analist onder meer te danken aan een aantal Europese fabrieken, die immers hebben beslist hun productie sterk op te drijven. 

Massamarkt

Schmidt verwijst daarbij onder meer naar de Duitse autobouwer Volkswagen, die met de lancering van zijn nieuwe ID3, een model dat voor de massamarkt is gericht, aan de groei een belangrijke bijdrage kan leveren.

Daarnaast heeft ook de Amerikaanse autobouwer Tesla beslist om zijn aanbod op de Europese markt sterk te verhogen. Tesla heeft door een aantal leveringsproblemen in Europa terrein verloren. De opstart van zijn nieuwe Gigafactory in de buurt van Berlijn zou hierin verandering moeten brengen. Tesla wil zijn Duitse fabriek midden volgend jaar operationeel hebben.

Meer