Patiënten zijn jonger en hebben minder onderliggende aandoeningen: zo verschillend is tweede golf van eerste in ziekenhuizen
Patiënten die tijdens de tweede golf van de corona-epidemie in het ziekenhuis worden opgenomen, zijn jonger en hebben minder onderliggende aandoeningen dan patiënten die tijdens de eerste golf in onze ziekenhuizen belandden. Dat blijkt uit een onderzoek naar het profiel van gehospitaliseerde coronapatiënten, dat woensdag werd toegelicht op de coronabriefing van het Crisiscentrum.
In het onderzoek wordt een onderscheid gemaakt tussen de eerste golf - van midden maart tot 21 juni - en de huidige periode - van 22 juni (toen het laagste aantal nieuwe besmettingen werd genoteerd (20)) tot eind juli. Viroloog Steven Van Gucht drukt er wel op dat de cijfers nog niet volledig zijn en dat we ons moeten behoeden voor overhaaste conclusies.
Grootteorde van cijfers
Een van de opmerkelijkste vaststellingen is dat het aantal nieuwe hospitalisaties per dag nu een flink stuk lager ligt dan tijdens de eerste golf. Volgens van Gucht gaat het zelfs om een factor 10 tot 20. “We spreken over een andere grootteorde van cijfers”, zegt hij. “In de eerste periode ging het om 18.607 hospitalisaties, nu zijn het er 1.818.”
Net als tijdens de eerste golf werden er in juni en juli ongeveer evenveel mannen als vrouwen opgenomen. Patiënten zijn nu wel wat jonger. In de eerste golf was de doorsneepatiënt 71 jaar, in juni en juli was de gemiddelde leeftijd 64 jaar. Dat gaat hand in hand met de observatie dat er nu minder patiënten uit rusthuizen in het ziekenhuis belanden. In de eerste golf ging het om 16 procent, in de huidige periode is dat 13 procent. “Dat is hoopgevend”, aldus Van Gucht. “Dat betekent dat de meeste woonzorgcentra erin slagen om het virus buiten de deur te houden. Dat kan evenwel snel veranderen. Voorzichtigheid blijft geboden.”
Leeftijd blijft dus een van de belangrijkste risicofactoren om een ernstige Covid-infectie te ontwikkelen. De helft van alle patiënten in het ziekenhuis is zoals gezegd ouder dan 64 jaar.
Het merendeel van de gehospitaliseerde patiënten heeft ook nog altijd onderliggende aandoeningen, maar het zijn er minder. Waar het in de eerste golf nog om 73 procent ging, is dat nu 63 procent. Dat betekent met andere woorden dat er bij 37 procent van de gehospitaliseerde patiënten deze keer géén sprake is van een onderliggend ziektebeeld. In de eerste golf ging het om 27 procent.
Goede weg
“We lijken op de goede weg te zijn met de daling van het aantal nieuwe infecties, maar het is belangrijk om voorzichtig te blijven”, aldus de viroloog. “De daling moet aanhouden en zelfs versnellen zodat we de scholen zo veilig mogelijk kunnen heropenen.”
Lees ook: Wat de Veiligheidsraad morgen wellicht gaat beslissen: geen grotere bubbel, wel goed nieuws voor shoppers (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
KIJK. Paralympische wielrenners uit Gaza rijden kwalificatiewedstrijd in Oostende: “Zelfs al vernielen ze de hele Gazastrook, wij fietsen door!”
Op bovenstaande beelden is te zien hoe de ‘Gaza Sunbirds’ rijden door vernielde steden in de Gazastrook. De paralympische wielrenners trainen er voor een belangrijke kwalificatiewedstrijd in... Oostende. Daar zullen ze deelnemen aan de wereldbekerwedstrijd paracycling in de hoop zich te plaatsen voor de Paralympische Spelen in Parijs. De atleten verloren een been tijdens eerdere protesten in Gaza. -
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
-
Man (70) komt onder hefbrug terecht terwijl hij aan auto sleutelt en sterft ter plaatse
Waregem -
update
Opnieuw overleg tussen directie en vakbonden luchthaven Charleroi om staking morgen af te wenden
De vakbonden en de directie van de luchthaven van Charleroi (BSCA) zullen vandaag verder overleggen “om te pogen een oplossing te vinden en de staking die voor morgen (donderdag 2 mei) gepland staat te vermijden”. Dat bevestigde het hoofd communicatie van BSCA na een vergadering tussen de partijen dinsdagavond. De staking zou een impact hebben op meer dan 94 vluchten en 17.500 vertrekkende passagiers. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUM2
ANALYSE. Waarom tijd niet altijd negatief is voor speurders in een cold case
-
KIJK. Melissa Depraetere (Vooruit) op haar eerste 1 mei-viering als voorzitter: “Verre van mijn grote droom om met N-VA samen te werken, maar ben realistisch”
-
PREMIUMHLN ONDERZOEK30
“Job verloren? Stem op Vooruit of PVDA. Vlaams Belang? Dat is een controversiële partij.” Hoe onze reporter ontdekt dat Snapchat “onrustwekkend” stemadvies geeft aan jongeren
Met de verkiezingen op komst zijn er veel jongeren die voor het eerst stemmen. Onze journalist Sander (23) deed zich voor als een verlegen student en vroeg advies aan de Ai-chatbot op Snapchat. Dit zijn de meest bedenkelijke antwoorden. “Onrustwekkend”, volgens politicoloog Carl Devos. -
185
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichel Werbrouck
Christiaan van Mansfeld
Joan Lute
jeff De Boeck
Walter Walckiers