C&A verkoopt Chinese activiteiten aan lokale partner

Het Nederlandse retailconcern Clemens & August (C&A) draagt zijn Chinese activiteiten over aan een lokale partij. C&A China wordt daarbij aan de Chinese investeerder Beijing Zhongke Tongrong verkocht. Financiële details over de transactie werden niet meegedeeld. De lokale expertise van de nieuwe eigenaar moet de divisie toelaten zijn Chinese groei te versnellen.

‘China is door C&A altijd als een belangrijke groeimarkt bestempeld,’ benadrukken vertegenwoordigers van de retailer. ‘Tegelijkertijd hebben wij echter al snel begrepen dat een grote lokale expertise met een sterk netwerk van cruciaal belang zijn om op deze grote en complexe markt maximaal succes te kunnen realiseren.’

Biokatoen

Overnemer Zhongke Tongrong zegt voor de divisie op de Chinese markt inderdaad aanzienlijke kansen te zien. De Chinese economische activiteiten tonen in toenemende mate een herstel van de coronacrisis.

Zhongke Tongrong wijst daarnaast op de toenemende verstedelijking van de Chinese maatschappij, waarmee het lokale publiek voor de modesector verder groeit. Bovendien toont ook in China het grote publiek een duidelijke interesse voor modetrends.

De nieuwe eigenaar verwijst daarbij naar de knowhow die C&A op het gebied van biokatoen heeft opgebouwd. Daarvoor mag volgens Zhongke Tongrong in China een grote belangstelling worden verwacht.

Terugplooien

Door de verkoop van de Chinese activiteiten, zet C&A de afbouw van zijn buitenlandse activa verder. De voorbije herfst had de retailer al zijn Braziliaanse dochterbedrijf naar de beurs gebracht. In de lente van dit jaar verkocht C&A bovendien ook al zijn Mexicaanse activiteiten aan het lokale concern Grupo Axo.

Deze operaties vormen een onderdeel van de strategie van de retailer om zich op een kleiner aantal markten toe te spitsen.

C&A betrad dertien jaar jaar geleden de Chinese markt. C&A China beschikt momenteel over een netwerk van 67 winkels in drieëntwintig steden.