Topvrouw contactopvolging vraagt om testbereidheid en medewerking van de bevolking

Karine Moykens, die verantwoordelijk is voor de uitrol van het contactonderzoek, was vanmorgen aanwezig op de dagelijkse persconferentie van om het crisiscentrum om het systeem van contactopvolging nog eens uit de doeken te doen, en om het te verdedigen.

Ze wees nog eens op onze eigen verantwoordelijkheid om de verspreiding van het virus tegen te gaan. ‘Uw medewerking is vereist voor een correcte naleving van de preventieve maatregelen.’

Een goede contactopvolging ziet ze als een bijkomend belangrijk instrument. Goed betekent volgens Moykens in deze context: snel, volledig, juist, vertrouwenwekkend, en het moet clusters opsporen en aanpakken.

Verschillende stappen

Welke stappen zijn hiervoor belangrijk? Eerst moet er gericht en voldoende breed getest worden, legt ze uit.

Wie symptomen vertoont moet naar de huisarts. Wie geen symptomen heeft maar wel nauw contact gehad heeft met een besmet persoon, of terugkomt uit een rode zone, die krijgt in principe via het contactonderzoek een sms met een code. Met die code kan die persoon zich dan gratis laten testen in de verschillende ‘staalafnamecentra’ of testdorpen.

De lijst met alle staalafnamecentra vindt u op de website ww.info-corona.be.

‘Ik wil alle personen die een dergelijke sms krijgen om zich ook daadwerkelijk onmiddellijk te laten testen’, benadrukte de topvrouw van de contactopsporing.

Ze gaf mee dat er op dit moment, 1200 mensen per dag terug uit een rode zone. Sinds 1 augustus ontving haar dienst 852.000 ‘passenger location forms’, waaruit bleek dat 32.000 reizigers uit een rode zone terugkwamen. Al deze mensen zijn in principe verplicht om zich te laten testen in een. staalafnamecentrum. Als de overheid 48 uur na uw terugkomst uit een rode zone geen testresultaten ontving van die centra, wordt u in principe opgebeld door het callcenter.

Betere prestaties van het callcenter

De werking van dat callcenter verliep maandenlang zeer stroef, wat veel kritiek opleverde. Moykens benadrukte vanmorgen op de persconferentie dat er heel wat stappen zijn gezet waardoor het contactonderzoek veel efficiënter verloopt. Ze gaf enkele cijfers mee die dat moeten onderbouwen:

Gemiddeld over de voorbije maand werd 98,5 procent van de besmette patiënten bereikt door het callcenter
Ongeveer 90 procent werd succesvol bereikt, dat betekent dat ongeveer 8 procent gecontacteerd werd, zonder dat het nuttige informatie opleverde. 
De voorbije maand werden 6.922 bezoeken aan huis gedaan door veldagenten, waar in de helft van de gevallen alsnog medewerking werd bekomen.

Ze geeft nog mee dat de contactopvolging enkel goed kan werken als elke schakel vlot functioneert. Volgens haar komen de testresultaten van de labo’s nog vaak te traag binnen, of met onvolledige informatie over de patiënt. De topambtenaar deed een warme oproep naar de gecontacteerden en naar de labo’s om hun volledige medewerking te verlenen, in het algemeen belang.

Meer