Facebook slaagt er maar niet in om medische desinformatie aan te pakken

Facebook slaagt er maar niet in om de verspreiding van medische desinformatie op zijn platform onder controle te krijgen. Misleidende berichten werden het voorbije jaar 3,8 miljard keer bekeken, volgens een vernietigend rapport van het digitale burgerplatform Avaaz.

Volgens het onderzoek van de Amerikaanse burgerorganisatie werd medische desinformatie veel vaker gedeeld en aangeklikt dan inhoud van betrouwbare bronnen. Links naar sites die bestempeld worden als propaganda werden vier keer meer aangeklikt dan verbindingen naar de webpagina’s van instituten zoals de Wereldgezondheidsorganisatie.

Opmerkelijk is dat de piek van desinformatie over volksgezondheid gelijk viel met de piek van de pandemie, namelijk in de maand april.

In die maand alleen werden websites waarlangs hoaxen, samenzweringstheorieën en schadelijke informatie wordt verspreid maar liefst 420 miljoen keer aangeklikt. Schadelijke informatie is in deze context bijvoorbeeld medicijnen die onterecht afgeschilderd worden als wondermiddel tegen Covid-19.

Waarschuwingslabel

Slechts 16 procent van de incorrecte of misleidende berichten die Avaaz analyseerde kregen een waarschuwingslabel opgeplakt van de externe feitencheckers van Facebook.

De organisatie pleit ervoor dat Facebook gebruikers, die content te zien kregen die achteraf als foutief bestempeld wordt, verwittigt. Ook zou het sociale medium meer moeten optreden tegen het viraal gaan van incorrecte informatie.

‘Deze ‘infodemie’ zal de pandemie alleen maar erger maken, tenzij Facebook zijn toxische algoritmes aanpast en correcties aanreikt aan iedereen die blootgesteld wordt aan virale leugens’, zegt de campagnedirecteur van Avaaz Fadi Quran aan Financial Times.

In een reactie aan diezelfde zakenkrant liet Facebook weten dat de conclusies van het rapport niet stroken met de stappen die het bedrijf ondernam om desinformatie te beperken.

‘Dankzij ons globaal netwerk van feitencheckers hebben we tussen april en juni 98 miljoen waarschuwingslabels geplakt op foute informatie over Covid-19. Tegelijkertijd hebben we 7 miljoen berichten verwijderd die onmiddellijke schade zouden kunnen toebrengen’, laat een woordvoerder van Facebook weten aan de Britse krant.

Meer